Fotograf: Lars-Eric Frennesson

Kategori: Fartygsaffärer | RoRo | Skeppsbyggnad

Wallenius beställer två plus två i Kina

Wallenius Lines har skrivit kontrakt med det kinesiska varvet Tianjin Shipyard om bygget av två post panamax bilfraktfartyg för leverans 2015 och 2016.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] leverans 2015 och 2016.

 – Vi tror på en stark marknad i vårt segment, säger Wallenius vd Lines Anders Boman.

Nybyggnadskontraktet innehåller också optioner på ytterligare två fartyg. Fartygen blir 200 meter långa och 36,5 meter breda och får en kapacitet på 8.000 bilar. Det vill säga i samma storlek som de största fartygen sedan tidigare i Wallenius flotta. De nya fartygen ska vara optimerade för låga bränslekostnader och en låg inverkan på miljön. 

Tianjin Shipyard i staden med samma namn är en del av statliga Northern Shipyard Group of China. Nybyggena kommer att opereras av Wallenius Wilhelmsen Logistics och ägas till 50 procent av Wallenius Lines.

Wallenius tog så sent som i januari leverans av sitt senaste nybygge, Tosca, med en kapacitet på 6.500 bilar, som var det sista i en serie byggda på Mitsubishi Heavy Industries. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]