[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]d för leverans under 2016.
Wallenius Lines meddelar att man verkställer den option som skrevs i juni 2013 och har nu således fyra post panamax bilfraktfartyg i beställning vid Tianjin Xingang Shipyard inalles.
Leverans nästa år
Fartygen blir 200 meter långa och 36,5 meter breda och får en kapacitet på 8.000 bilar. Det vill säga samma kapacitet som de största fartygen sedan tidigare i Wallenius flotta men drygt 4 meter bredare för att utnyttja bredden i Panamakanalen när utbyggnaden av kanalen är klar.
De nya fartygen ska vara optimerade för låga bränslekostnader och en låg inverkan på miljön. Serien kommer att levereras åren 2015 och 2016.
Opereras av WWL
Tianjin Shipyard i staden med samma namn är en del av statliga Northern Shipyard Group of China. Nybyggena kommer att opereras av Wallenius Wilhelmsen Logistics, ett bolag som Wallenius Lines äger till 50 procent.
Wallenius tog i januari 2013 leverans av sitt senaste nybygge, Tosca, med en kapacitet på 6.500 bilar, som var det sista i en serie byggda på Mitsubishi Heavy Industries.
[/flowy_subscriber_only]