Fotograf: SUI

Kategori: Tank | Utbildning

Vinga Safir får pris i Kalmar

Kalmarstudenterna väljer tankfartyget Vinga Safir till årets praktikfartyg, vilket offentliggjordes på Career Event i Kalmar på onsdagen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t i Kalmar på onsdagen.

På Career Event, som anordnades av Studentföreningen Lambda på Sjöfartshögskolan i Kalmar den 3 april, fick Per Hansson, vd på Vinga Ship Management AB, ta emot priset för årets praktikfartyg Vinga Safir. Studenterna i Kalmar röstade fram denna produkttanker om 2.653 dwt som opereras av Vinga Ship Management AB.

Eloge till besättningen

Sjöfartstidningen når en glad Per Hansson på telefon i bilen i dag på väg från Kalmar till Göteborg:

– Det är väldigt roligt att bli uppmärksammad på det här viset. Det är ju en tuff konkurrens med alla båtar som finns och känns bra för mig, men det är besättningen som ska ha en stor eloge. Det är medarbetarna som jobbar på båten som har gjort ett gott jobb.

Fartyget röstades fram genom att alla studenter som gjort praktik fick en frågan om vilka fartyg de tyckt bäst om och varför. Därefter analyserades svaren och Vinga Safir valdes ut till årets praktikfartyg. Bland annat kommenterade eleverna praktikplatsen med ”Givande och lärorik praktik.”, ”Välhållen båt med fokus på underhåll och säkerheten är alltid prio 1.”, ”Härlig stämning ombord.”, ”Bra och trevlig besättning.”  och ”Väldigt god mat ombord.”.

På Skagen

Per Hansson berättar att fartyget alltid erbjuder plats för elever.

– Vi kan bara ha en elev då vi inte har utrymme till fler på Vinga Safir. Det är en liten båt.

Vinga Safir är en kusttanker som Vinga Ship opererar.

– Vi har kört olika produkter, men just nu ligger vi på Skagen och levererar bunkers för ett danskt bolag som heter Monjasa.

Mycket ”hands on”

På ett fartyg som Vinga Safir får eleverna delta i de flesta jobb som finns.

– Det är mest nautiker och de är med på alla jobben som görs på däck. Jag tror att det är lärorikt och en god erfarenhet att få vara på de mindre fartygen och göra praktik. Det är mycket ”hands on”. Det kan vara upp till fem bunkeroperationer på en dag. Den ena förtöjningen är inte den andra lik, säger Per Hansson.

Han tillägger att eleverna är som en del i besättningen på ett litet fartyg.

– Det är klart, befattningarna finns ju där, men det blir en väldigt platt organisation, alla får vara med och hjälpa till där det behövs.

Tas väl om hand

Rederiet har haft elever i många år och Per Hansson understryker betydelsen av att eleverna blir väl omhändertagna så att de får en god erfarenhet med sig.

– Det är ingen ny företeelse och vi har lärt oss. Det är viktigt att vi tar hand om eleverna på ett bra sätt och att de får en bra ingång i sin praktik och inte blir rädda för sjölivet eller blir utsatta för någonting som de inte ska bli utsatta för. 

För Per Hansson är det självklart att rederiet ställer upp med praktikplatser på Vinga Safir.

– Det är viktigt med elever för att trygga återväxten. Vi förstår hur svårt det är att rekrytera just nu.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]