Fotograf: Oceanbird

Kategori: Miljö

Vind i seglen för Orcelle Wind – får miljonstöd

Wallenius Wilhelmsen med projektpartners får 9 miljoner euro i stöd från EU-fonden Horizon Europe för att bygga Orcelle Wind, världens första vinddrivna roro-fartyg.
För två år sedan tog Wallenius Marines Oceanbird-koncept ett avgörande steg framåt när Wallenius Wilhelmsen satsade på projektet i syfte att beställa ett vinddrivet biltransportfartyg. I samband med detta inleddes en mer detaljerad planering av fartyget, Orcelle Wind.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]llenius Marines Oceanbird-koncept ett avgörande steg framåt när Wallenius Wilhelmsen satsade på projektet i syfte att beställa ett vinddrivet biltransportfartyg. I samband med detta inleddes en mer detaljerad planering av fartyget, Orcelle Wind.

Nu får projektet 9 miljoner euro från Horizon Europe, EU:s främsta finansieringsprogram för forskning och innovation, uppger Wallenius Wilhemsen i ett pressmeddelande. Stödet ska delas mellan elva partners som tillsammans ger ett heltäckande perspektiv på framdrivning med vind. Tanken är att göra fartyget, Orcelle Wind, redo för kommersiell drift. 

– Projektet, som stöttas av EU, bygger på en samarbetsstrategi; vi behöver starka partners för att leda vägen mot att nå nollutsläpp så snart som möjligt. Vi är stolta över att vi inom projektet har framstående tekniska, operativa och akademiska samarbetspartners samt en av våra nyckelkunder, säger Roger Strevens, VP Global Sustainability på Wallenius Wilhelmsen, i pressmeddelandet. 

Stödet från EU-fonden gör det möjligt att kombinera de investeringar som krävs för en fullskalig demonstration och datainsamling med avancerade modeller och verktyg för vinddrivna fartyg. En viktig del i detta är att under 2024 installera en testrigg på ett befintligt fartyg i Wallenius Wilhelmsens flotta.

Under 2024 planerar man att installera en testrigg på bett befintligt fartyg. Illustration: Oceanbird

Orcelle Wind blir det första fartyget som byggs utifrån Oceanbird-konceptet utvecklat av Wallenius Marine. Konceptet visar enligt Wallenius Marine att det är teoretiskt möjligt att minska utsläppen från fartyg med upp till 90 procent sett till alla faktorer som påverkar utsläppen. Fartyget, ett vinddrivet PCTC-fartyg på 220 meter med kapacitet för över 7.000 bilar, är en viktig del i rederiets strategi för att minska flottans koldioxidutsläpp. Ambitionen är att Orcelle Wind ska sättas i trafik under senare delen av 2026 eller början av 2027.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]