Uddevalla hamn vill gärna se en ny inre vattenväg till Göteborg, vilket kan få bort över 50.000 lastbilar från E6:an.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Inlandssjöfart | Reportage

Vill bygga ut inre vattenväg till Uddevalla

I Uddevalla pågår just nu ett stort hamnutvecklingsprojekt med syfte att flytta hamnen. Nu hoppas de även på en ny inre vattenväg till Göteborg som sägs kunna svälja över 50.000 lastbilar från E6:an.
Samtliga artiklar i reportageserien: Drömmen om vattenvägenJehander 1 har ersatt lastbilar i över 50 årLotsavgiften är en tröskelLyckat exempel med sophantering i GöteborgSå vill politikerna få igång vattenvägarnaVill bygga ut inre vattenväg till UddevallaI Belgien körs pråmfartyg helt autonomtAnalys: Sverige måste börja våga

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]sp;
Drömmen om vattenvägen
Jehander 1 har ersatt lastbilar i över 50 år
Lotsavgiften är en tröskel
Lyckat exempel med sophantering i Göteborg
Så vill politikerna få igång vattenvägarna
Vill bygga ut inre vattenväg till Uddevalla
I Belgien körs pråmfartyg helt autonomt
Analys: Sverige måste börja våga

Det är på grund av olämpliga markförhållanden med återkommande översvämningar och sjunkande markyta som Uddevalla hamn behöver flytta sin verksamhet från Badö till Sörvik och Fröland, vilket ligger längre västerut och därmed närmre farleden.

– Vi håller på just nu på med geotekniska undersökningar för utbyggnad av Frölandshamnen där det också pågår etablering av en ny logistikhubb, säger Rolf Stade, maritim rådgivare åt Uddevalla Hamnterminal.

Det är ett stort och långsiktigt projekt som kommer att pågå i etapper under åratal framöver.

– Vi räknar med att allt ska vara klart till år 2037. Den första verksamheten flyttar vi redan om två år, säger Rolf Stade.

Uddevalla hamn är Västsveriges nordligaste största hamn och dessutom en redundanshamn för Vänertrafiken. Det gör den till en viktig pusselbit för att kunna öka överflyttningen av transporter på de inre vattenvägarna.

– Det finns rejäla volymer som skulle kunna flyttas över. Jag har räknat på att man enkelt skulle kunna få bort 50.000 långtradare från E6 på det här sättet, men förmodligen är det mer än så, säger Rolf Stade.

”Jag har räknat på att man enkelt skulle kunna få bort 50.000 långtradare från E6 på det här sättet”

Rolf Stade, maritim rådgivare åt Uddevalla Hamnterminal.

Han menar att avsaknaden av omlastningsterminaler mellan järnväg och lastbil bidrar till att lastbilstrafiken är omfattande i Västra Götaland, och kommer att öka än mer över tid.

– Det stora flödet är transporter som går från Stenungsund till Göteborg med långtradare. Det är rejäla volymer. Sedan finns det också flöden som går från Göteborgs hamn till Wallhamn på Tjörn och det hade man enkelt kunna köra på en inre vattenväg istället, säger han.

Förhoppningen är därför att utvecklingen av Skandiahamnen i Göteborg genom projekt Skandiaporten och ombyggnaden av Uddevalla hamn ska kunna öka intresset för att etablera en godspendel och skapa en inre vattenväg mellan Uddevalla och Göteborg.

– Det enda som egentligen behöver göras är att spränga bort en holme som ligger på den västra sidan av Instöbron som går till Marstrand, samt bygga påseglingsskydd vid bron och sätta ut farledsmarkeringar, säger han.

Enligt Rolf Stade handlar det inte om några jättekostnader.

– Det kommer säkerligen att hamna på under 100 miljoner kronor, vilket innebär att det inte behöver tas upp i nationell plan, säger han.

Uddevalla hamn skickade in en anmälan om brist i allmän farled till Trafikverket under 2021, vilket är gången för den här typen av förändringar. Men fortsatt ligger frågan för en åtgärdsvalsanalys hos myndigheten.

– Jag har försökt på alla möjliga sätt och vis, men det fastnar hela tiden i att det behövs en eventuell redare eller en transportör av något slag. Så vi är intresserade av att komma i kontakt med transportörer och varuägare. Finns bara lasten och den inre vattenvägen så finns det intressenter till fartygsdrift och lämpliga fartyg, säger Rolf Stade.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]