Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Viktiga order för Åbovarvet

Åbovarvet erhöll ny order från TUI Cruises och inledde produktion av Viking Line-färja.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n av Viking Line-färja.

Dagen innan stålarbetena inleddes på Viking Lines nybygge tecknade kryssningsrederiet TUI Cruises kontrakt med STX Finland om leverans av ett kryssningsfartyg. I kombination med ett mindre lastfartyg i orderboken ingjuter dessa beställningar en framtidstro vid Åbovarvet.

Beställningen från tyska TUI Cruises var så avgörande för varvet – och hela Åboregionen – att STX Finland fick ministerbesök följande dag den 28 september. Ett par timmar innan hade Viking Lines verkställande direktör Mikael Backman tryckt på knappen och startat skärningen av de första plåtarna till Viking Line-nybygget som hittills inte har något annat namn än varvsnummer 1376.

Gratulationer och stöd

Näringsminister Jyrki Häkämies och arbetsminister Lauri Ihalainen gratulerade varvet till den nya ordern och diskuterade samtidigt varvsindustrins betydelse för Finland med varvsledningen.

Regeringen föreslår att STX Finland får ett innovationsstöd för beställningen från TUI Cruises. Totalt finns EUR 16 miljoner reserverat för detta ändamål i förslaget till årets tredje tilläggsbudget.

– En affär i denna storlek visar att innovationsstöd och exportkrediter är av avgörande betydelse. Vi ska i alla fall se till att det inte beror på detta om vi har sämre konkurrensförutsättningar än konkurrerande länder, lovade minister Häkämies.

Produktionsstart

Åbovarvets chef Jari Anttila underströk att regeringens åtgärder har varit av stor betydelse för att ta hem beställningarna från både Viking Line och TUI Cruises. Viking Lines beställning var avgörande för varvets framtid.

STX Finland och Viking Line ingick ett intentionsavtal om att bygga en ny färja den 25 oktober 2010. Själva kontraktet om leverans tecknades den 22 december 2010 efter att kommunikationsministeriet gett grönt ljus för miljöinvesteringsstöd. Utbetalningen av stödet förutsätter fortfarande godkännande av EU-kommissionen.

– Det känns mycket bra att komma igång, sade varvschef Jari Anttila i samband med produktionsstarten av Viking Lines nybygge.

Han påpekade att det tekniskt avancerade fartyget utgör starten på en ny era vad gäller miljötänkande. Även Viking Lines verkställande direktör Mikael Backman betonade nytänkandet i detta fartygsprojekt.

– Detta fartyg är ev en ny generation och vår vision är att tillföra någonting nytt till arenan för kryssningsfärjor i Östersjön, något som attraherar nya grupper av passagerare, sade han i sitt tal.

Miljötänkande

Fartyget får ett gas-elektriskt maskineri med LNG-drivna dieselmotorer. Dessa driver generatorer som alstrar energi för de elektriska propellermotorerna.

– Vi har dessutom en helt ny design på passagerarområdena som är placerade högst upp så att våra passagerare har 360 graders utsikt över skärgården utanför. Man kan se åt sidorna, framåt och bakåt oberoende av var man befinner sig. Det blir också en mängd nya koncpet i restauranger, butiker och underhållning.

Viking Lines nybygge blir på 57 000 brutto och får en längd om 214 meter. Fartyget blir därmed den längsta färjan som någonsin trafikerat mellan Åbo och Stockholm. Fartyget byggs till finsk/svensk isklass 1A Super och klassas av Lloyd’s Register. Kapaciteten blir 2 800 passagerare och 1 275 filmeter för last.

Tysk kryssare

Sin senaste order för Åbovarvet tecknade STX Finland den 27 september med det tyska kryssningsrederiet TUI Cruises. Kontraktspriset har inte offentliggjorts för detta fartyg som får ett brutto om 97 000. I kontraktet ingår option på att beställa ett systerfartyg inom 12 månader.

TUI Cruises fartyg får 1 250 passagerarhytter, av vilka 90 procent blir utsides. Av dessa har 82 procent egen balkong. Vid ”double occupancy”, med två personer i varje hytt, tar fartyget 2 500 passagerare. Miljöbelastningen kommer att minimeras bl a vad gäller avgasutsläpp och fartyget konstrueras för bästa möjliga bränsleekonomi. Leverans sker våren 2014.

TUI Cruises GmbH ägs till lika delar av Royal Caribbean Cruises Ltd och TUI AG. Rederiet bildades 2008 och inledde sin verksamhet med kryssningsfartyget Mein Schiff i maj 2009. Fartyget hette tidigare Celebrity Galaxy och köptes in från Royal Caribbean-ägda Celebrity Cruises. Innan hon sattes i trafik byggdes hon om i Bremerhaven för 50 milj-oner euro.

Fartyget döptes senare om till Mein Schiff 1 och våren 2011 kompletterades flottan med Mein Schiff 2, före detta Celebrity Galaxy. Fartygen marknadsförs främst i den tysktalande delen av Europa och kryssar, beroende på säsong, främst i norra Europa, Medelhavet och Karibiska havet.

Det nyligen beställda kryssningsfartyget blir TUI Cruises första nybygge.

Åbovarvet har dessutom i order ett specialfartyg med 5 000 tons lastkapacitet på däck för det finländska rederiet Meriaura. Även i detta fartyg fokuserar man på att minimera miljöpåverkan. Nybygget överlåts våren 2012.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]