Fotograf: Mathias Luther

Vikings nya hamnar

Viking Lines kommande nybygge kräver ombyggnader i var och en av de fyra hamnar som det skall anlöpa på linjen från Åbo till Stockholm.

En del av ombyggnaderna står rederiet självt för. I Stockholm och Åbo är det Viking Line som äger terminalbyggnaderna och de matargångar och landgångar som rederiets fartyg använder. 

– Ombyggnaderna i Åbo blir lite större än i Stockholm och Mariehamn, säger Viking Lines trafikchef Dan Roberts. 

Det kommer bland annat att behövas två landgångar i två plan och utvidgade matargångar.

Men det blir också en del ombyggnader som faller på Åbo hamn att förverkliga. Det behövs betydligt mera plats för att ställa upp väntande bilar. 

Då trafiken i hamnen redan nu grötar ihop sig ordentligt två gånger varje dag i samband med Vikings och Tallink Siljas anlöp så försöker man nu ändra på trafikarrangemangen så att de skall bli smidigare.

Bättre planering

Det introduceras nya trafikljus, det kommer att byggas ett helt nytt parkeringshus för 450 bilar och trafiken planeras så att strömmarna inte korsas så mycket. 

Hamnen kommer också att förnya både körrampen upp till övre bildäck och pontonen för huvudbildäcket.

Den nuvarande pontonen har många fel, inte minst att den inte riktigt klarar en svår isvinter, säger hamnmästare Antti Pekanheimo. Propellerströmmarna packar isblock bakom och under pontonen så att den inte kan röra sig neråt.

– Ombyggnaderna i Åbo beräknas gå lös på 7 till 8 miljoner euro för hamnens del. Det inkluderar saker som man gör på samma gång för att det är mest praktiskt så, säger hamnens VD Christian Ramberg. 

Viking Line berättar ännu inte vad bolaget själv satsar.

Dubbelt på Åland

De åländska hamnarna ägs helt av kommunerna. Samma terminalbyggnader används av alla rederiers passagerare. 

Fastän det inte är så många passagerare som skall till och från Åland så behövs det ändå rejäla matargångar och landgångar, påpekar Mariehamns hamnchef Guy Dannström. Rederierna har ju sina picknick-kryssningar som förutsätter att passagerarna byter båt i Mariehamn. Det skall till på köpet ske snabbt, på en kvart eller mindre. 

Så också i Mariehamn blir det nya landgångar. Där blir också en förlängning av kajen med hela hundra meter. 

– Men det kommer också (Tallinks) Galaxy till del, påpekar hamnchefen. 

I Långnäs där fartygen angör Åland mest nattetid byggs också både en ny landgång och en ny bilramp upp till andra våningen. Där behövs också en ny dykdalb, säger Långnäs hamnchef Tor-Erik Söderlund. 

Investeringarna på Åland blir flera miljoner euro.

Stockholm avvaktar

I Stockholm är läget snarlikt Åbo – terminalbyggnaden ägs av Viking Line och marken av staden som låter sitt hamnbolag disponera den. 

Där har Viking Lines Åbofartyg passat in i ett bås i kajen som nu blir för kort. Därför rivs biltrafikens ramp och en ny pontonramp placeras lite längre bort. Också här behövs en ny ramp till övre bildäck, nya landgångar och matargångar.

Enligt utredningen som gjorts av stadsbyggnadskontoret i Stockholm bär det nya Vikingfartyget 20 till 30 procent flera bilar och passagerare än Isabella som ersätts, men den ökade trafikmängden sväljs väl av Stadsgårdsleden.

En intressant nyans är att informatören Ann Sofie Bäck säger att Stockholms hamnar går vidare med planerna då EU-kommissionen bekräftat lagligheten i miljöstödet till Viking Line. 

I Åbo och på Åland förefaller däremot hamnmyndigheterna att betrakta beställningen av det nya fartyget från varvet i Åbo som definitiv.

En fråga som inte är definitivt löst är hur det gasdrivna fartyget skall tankas. LNG-gas som skall hållas i -167°C kan inte pumpas långa vägar i ledningar.

– I Åbo blir det antagligen tankning från en pråm som lägger till på utsidan av fartyget, säger hamn-VD Ramberg. 

Det verkar sannolikt att lösningen blir likadan i Stockholm.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.