Loke Viking bra för isbrytning.

Fotograf: Viking Supply Ships

Kategori: Offshore | Specialfartyg

Viking Supply Ships får pris

Viking Supply Ships har fått utmärkelsen ”Spotlight on ArcticTechnology” för 2015, som delas ut under konferensen Arctic Technology.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]s ut under konferensen Arctic Technology.

Anledningen till att priset i år delas ut till Viking Supply Ships är företagets istester med fartyget Loke Viking med isklass 1A AHTS. Testerna har visat att isbrytare med den isklass och bulb som fartyget har kan fungera utmärkt för isbrytning i lätta och moderata isförhållanden.

Rätt trim

Viking Supply Ships vd Christian W. Berg säger till Sjöfartstidningen att utmärkelsen är en bekräftelse på att fartyg med bulb fungerar bra som isbrytare, i rätt isförhållanden.

– Vi har sett att Loke Viking och hennes tre systerfartyg, som alla har isklass 1A AHTS och bulbför, klarar att bryta isar med upp till 0,8 meters tjocklek, om man trimmar fartyget rätt. Det handlar om hur man bäst utnyttjar bulben.

Bland annat framgick att Loke Viking fungerade väl i isbrytning, iskampenetration, manövrering och kanalclearing.

Viktigt på lång sikt

Enligt Christian W. Berg betyder priset inte så mycket på kort sikt.

– Men vi arbetar ju långsiktigt för att bygga kompetens och då är det här klart betydelsefullt för oss. Det visar våra kunder vad vi går för och att vi har kompetens för arktiska förhållanden.

Utmärkelsen delas ut på konferensen Arctic Technology som i år hålls i Köpenhamn 22-25 mars.

Loke Viking

Loke Viking byggdes 2010 vid Zamakonavarvet i Spanien. Hon är 85,2 meter lång, 22 meter bred och på 4.500 dwt. Maskineriet består av 2 MAK 4000kW / 5440 HP och 2 MAK 3000kW / 4085 HP, vilket totalt ger 19 050HP (14 000kW).

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Kapten Bölja

    Grattis!, Loke Viking fick även idag en bra rate på Spotmarknaden (för säsongen)!

  • Anonymous

    På andra håll hånas KBV dagligen för att dom byggde med bulb. Värdelöst i isen enligt dom som tror sig veta hur allt skall vara…

    • Franz

      Om du får gissa, vad bryter is bäst: bulb eller inte bulb(sluttande)? Värdelöst är det ju inte, det finns ju ett mellanting som kallas ”isbulb”. Denna diskussion kan nog inte ”vinnas” av någon…

  • Anonymous

    I KBV är det inte hårdvaran som är problemet

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]