Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Viking Line känner av höga bränslekostnader

De skyhöga bunkerkostnaderna är ett av sjöfartens stora problem just nu och det finns väl inget som tyder på någon dramatisk förbättring.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]dramatisk förbättring.

För Viking Line Abp innebär dessa en tilläggsräkning på EUR 12,7 miljoner under 2011 jämfört med en hög nivå redan under kalenderåret 2010. De totala bunkerkostanderna för Viking Line-flottan uppgick till EUR 62,1 miljoner under fjolåret.

Däremot har den förstärkta svenska kronan inverkat positivt på koncernens intäkter, trots att den också medverkat till ett förhöjt kostnadsläge. Från Viking Line uppges att nettoeffekten är positiv för koncernen. Intäkterna genereras i euro och i svenska kronor medan den större delen av det operativa inflödet av likvida medel utgörs av euro.

Viking Line har ändrat sitt räkenskapsår så att det sammanfaller med kalenderåret. Föregående räkenskapsår sträckte sig från 1 november 2009 till 31 december 2010 och siffrorna är inte direkt jämförbara med dem för år 2011.

Under perioden 1 januari till 31 december 2011 omsatte Viking Line EUR 504,3 miljoner och redovisar ett resultat före skatter på EUR 7,9 miljoner. Jämfört med kalenderåret 2010 innebär detta en försämring med EUR 6,9 miljoner.

Styrelsen föreslår för bolagsstämman en utdelning på EUR 0,50 per aktie, sammanlagt EUR 5,4 miljoner.

Under 2011 reste närmare 6,4 miljoner passagerare med Viking Lines fartyg. Antalet transporterade fraktenheter uppgick till närmare 115 000. 

Inom kryssningstrafiken mellan Stockholm och Mariehamn ökade Viking Line sin marknadsandel med drygt en procentenhet till 51,6 procent. På linjen Stockholm–Mariehamn–Helsingfors tappade Viking Line 1,6 procentenheter och har 46 procent av marknaden. På linjen Stockholm–Åland–Åbo är marknadsandelen i praktiken oförändrad med drygt 49 procent. På linjen Helsingfors–Tallinn minskade Viking Lines marknadsandel något till drygt 24 procent. Viking Lines totala fraktmarknadsandel minskade med en procentenhet till 19,8 procent.

För år 2012 bedömer Viking Line att passagerarvolymer och resultat kommer att vara på samma nivå som 2011.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]