Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Skeppsbyggnad

Viking Grace sjösatt

Nybygget Viking Grace sätter med LNG-drift en ny miljöstandard inom färjetrafiken på Östersjön.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rafiken på Östersjön.

Viking Lines nybygge Viking Grace om 57 000 GT är nu i sitt rätta element. Startskottet för att öppna ventilerna till nybyggnadsdockan sköts med fältkanon, modell äldre, som hade placerats på dockporten. Ceremonin ägde rum på eftermiddagen den 10 augusti 2012 och ungefär ett dygn senare var dockan vattenfylld och fartyget kunde bogseras till varvets utrustningskaj.

I sin presentation På sjösättningsmiddagen för journalister underströk Viking Lines verkställande direktör Mikael Backman att Viking Grace är en kryssningsfärja och ingen vanlig färja. 

– Vi har fokuserat på miljö, design och ombordkoncept. Det som vi nu tittar på är servicenivån, vilket också är det allra svåraste. Vi har funderat igenom detta noggrant och jag tror att vi kommer att leverera en upplevelse av kryssningsnivå på Östersjön, berättade Backman.

– Det är en stor dag för oss. Efter ett par år av låg aktivitet vid varvet är vi back in business med sjösättningen av detta vackra fartyg. Vi är stolta över det och samarbetet med Viking Line, sade Tom Degerman, Director, Sales & Marketing vid STX Finland Oy.

Leveransen är planerad till den 10 januari 2013. Efter en ”all inclusive” invigningskryssning den 13 januari, som också säljs till allmänheten, kommer Viking Grace att inleda trafik enligt ordinarie tidtabell på linjen Åbo–Mariehamn/Långnäs–Stockholm den 15 januari. I samband med detta tas den nuvarande färjan Isabella ur trafik.

Intresset för Viking Grace uppges vara stort bland allmänheten och fartyget har bland annat en egen webbplats där sjösättningen visades i realtid.

Fartyget är 214 meter långt och 31,8 meter brett. Enligt Mikael Backman kommer den stora längden i förhållande till skrovets bredd att ge en god bränsleekonomi.

– Skrovet är så energieffektivt att vi i princip konsumerar samma mängd bränsle som Isabella idag trots en högre marschfart och mycket större kapacitet.

För att ytterligare minska utsläppen och förbättra energieffektiviteten installeras energistyrsystemet EMMA – Advisory Suite från ABB.

Viking Grace blir det första stora passagerarfartyget i världen med ett maskineri som använder LNG som bränsle. Fartyget bunkrar varje dag i Stockholm.

– Detta blir en utmaning eftersom vi har 45 minuter tid på oss att fylla på tankarna. Bunkring sker på samma sätt som idag med en bunkerbåt som förtöjer vid sidan. Detta blir också första gången som bunkring av LNG sker med passagerare ombord, upplyser Backman.

LNG-tankarna är placerade akterut på däck. Själva maskineriet är gas-elektriskt. Generatorerna drivs av fyra Wärtsilä 8L50DF dual-fuel huvudmaskiner. Fartygets två propellrar drivs av elmotorer via propelleraxlar. Maskineriet ger en fart på 22 knop.

Nybygget klassas av Lloyd’s Register och får finländsk flagg. Lastkapaciteten på bildäck blir 1 275 filmeter för lastfordon och 500 filmeter vardera för personbilar på däcken 4 och 5. Fartyget kan ta upp till 2 800 passagerare.

För passagerarna introducerar Viking Line bland annat nya hyttkategorier med mycket hög standard. Fyra exklusiva sviter finns längst förut.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]