[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]myndighetens fem isbrytare.
Viking Supply Ships har haft hand om driften av Sjöfartsverkets isbrytare sedan 2000. Och det nya kontraktet mellan rederiet och myndigheten är en fortsättning på det gamla avtalet och sträcker sig över sju år.
Marknadsmässiga priser
Enligt Viking Supply Ships tecknades kontraktet efter marknadsmässiga priser, men företaget vill inte närmare gå in på kontraktets värde. Rederiet menar att kontraktet är viktigt på så sätt att de befäster sin position som en av världens ledande operatörer av isbrytare och offshorefartyg.
I dagsläget opererar Viking Supply Ships, förutom Sjöfartsverkets fem fartyg, 13 fartyg anpassade för arktiska och tuffa miljöer fördelade på 8 AHTS-fartyg av olika isklass och fem PSV-fartyg.
”Bra för kontinuiteten”
Sjöfartsverket är framförallt glada för längden på avtalet.
– Det är bra för kontinuiteten att vi nu fått till ett längre avtal än de tidigare som varit på fem år, säger Tomas Årnell, som är isbrytardirektör på Sjöfartsverket.
Sjöfartsverkets fem isbrytare är Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Samtidigt som man lägger ut 5 av sina egna båtar på annat management?
Anderss
Tror ni missade skriva längden på avtalet….
Adam Bergman
Tack Anderss för att du var uppmärksam! Det står i ingångsraden som syns på förstasidan, men nu står det också i brödtexten.
Anonymous
Jag skulle hellre se en återgång till marin bemanning för det skulle göra svensk närvaro till sjöss tydligare för ev terrorister m fl.
Niclas
Hoppas verkligen det aldrig blir militär bemanning av båtarna igen!
Artikeln är stängd för fler kommentarer