Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Torrlast

Victoria kvar i en vecka

Torrlastaren Victoria står allt jämt hårt på grund vid Fladen. En bärgning kan ske tidigast i slutet av veckan. Och misstankar finns om att befälhavaren undanhöll olyckan i flera timmar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tt befälhavaren undanhöll olyckan i flera timmar.

− Fartyget står hårt på grund och olja kommer behöva tömmas från fartygets tankar för att det ska vara möjligt att dra loss fartyget. Eventuellt kan även delar av lasten, som består av vete, komma att behöva lyftas av fartyget, säger Jan Sjölin vid Kustbevakningen.

Rederiet, Venturi Fleet Management, som äger torrlastaren Victoria, har under dagen anlitat ett bärgningsteam och en dykbåt. Målet är att själva undersöka fartyget och ta fram en plan för hur det ska kunna bärgas.

Måste godkännas

Planen ska sedan godkännas av Kustbevakningen och Sjöfartsinspektionen innan den kan sättas i verket.

– Vi beräknar att det kommer att vara möjligt att dra loss fartyget tidigast i slutet på denna vecka, säger Jan Sjölin.

Anmälde för inte

Det var under natten mellan lördag och söndag som Kustbevakningen fick larm om att fartyget gått på grund. Men troligtvis skedde olyckan redan vid 16.30 på lördagen. I vart fall om man ska tolka de AIS-uppgifter som finns tillgängliga. Och Polisen har delgivit befälhavaren misstanke om att inte ha anmält sjöolycka till berörd myndighet och styrman är delgiven misstanke om vårdslöshet i sjötrafik.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Ingvar Bergman

    Trevligt att konstatera att fartyget har 200 tons diesel ombord (SECA-bunker) och inte tar chansen köra på enbart HFO. Det är annars denna typ av tonnage som man sätter i första rummet för missbruk av reglerna.

  • Johan

    Ja fast diesel behövs för att kunna köra hjälpkärrorna.

  • Anonymous

    Nja Johan, det finns nog inte många båtar kvar där inte hjälpkärrorna konverterats till att starta, stoppa och köra på HFO.

  • ulf Svedberg, Sjöfartsverket

    Enligt AIS spår kom Victoria i T-Route från Rostock via Stora Bält. Victoria girade kl 1425 babord från kurs 050 grader runt mittledsbojen nr 6 öster om Anholt och fortsatte på en kurs av ca 350 grader tills hon 1631 gick på 5 meters Fladen grund. Troligen har hon även stött på 7 meters grynnan strax innan. Kursen från sexabojen är 340 grader om man skall följa T-rutten upp runt Skagen. Med andra ord så har fartyget i drygt två timmar gått 10 grader fel kurs rätt upp mot grund och land utan att någon vare sig ombord eller iland reagerar eller agerar…….Ingen myndighet i Sverige har idag något uppdrag att se till så att sådana här olyckor i dessa vatten kan undvikas genom ett proaktivt agerande, bara att agera när det väl har smällt!!
    Är det inte dags nu att lämna den reaktiva bevakningen och påbörja proaktiv assistans för de som inte har så bra koll på var de är eller vart de är på väg? Om man backar bandet på detta fartyg ner till avsnittet mellan Lolland och Langeland så ser man att Victoria följer H-Rutten, som fartyg med max 10 meter skall följa. Victoria hade 10,1 enligt uppgift. Vad vattenståndet var där och då vet jag inte men marginal är aldrig fel. Victoria har gått farligt nära 11 metare och även en 10,5 a så redan där hade ett proaktivt system reagerat på att något inte var riktigt bra. Hur många fler grundstötningar skall vi acceptera innan det är dags att tänka om och överge sitta-vänta-taktiken till en mer begåvad förebyggande filosofi? Teknik finns, processer finns, det är bara för politikerna att bestämma sig för att nu får det vara nog med vinglandet runt våra kuster! Sjöfartsverket är redo att ta bollen.

    • Anonymous

      Du tycker inte att det är en bättre att ställa krav på vakthavande styrman ombord istället för att vi iland skall sitta och ha barnvakt över alla deras misstag hela tiden?

      Billigt är som sagt inte alltid bäst…

      • Ulf Svedberg

        Med stor sannolikhet uppfyller nautikerna ombord de krav som finns men som du märker så inträffar ändå olyckor. Det ena utesluter inte det andra. Det är inte antingen eller utan både och min vän.

        • Fartygsinspektören

          I mitt arbete så kan jag konstatera att de fartyg jag besöker har alla nautiker med korrekt behörighet. På pappret. När jag sedan ställer kunskapsfrågor om ColReg. så är det mycket dåligt bland befäl från en del länder.
          Bäst är västeuropeiskt befäl, följt av Indiskt och Filippinskt. Sämst är kunskapen hos befäl från f.d. Sovjetstater.

    • M

      Tack Ulf för ett mycket initierat och välunderbyggt inlägg. AIS-spåret ser vådligt ut. Motorways of the Seas är framtiden helt klart, men jag förstår de sjöbefäl som tycker att de får sin frihet vingklippt. Nya tider, nya krav, så har det alltid varit och kommer alltid förbli.

  • Ingvar Bergman

    Hur långt upp i Kattegat når VTS, Malmö ? Där finns ju ständig bevakning att tillgå !

    • Ulf Svedberg

      SOUNDREP är ingen vts utan ett srs. Deras uppdrag täcker inte Kattegatt men provverksamhet pågår med proaktiv assistans. Spännande.

  • Anonymous

    Tänk va bra det hade varit om det fanns ett by med vindkraftsverk på Middelgrund ! Då hade sjöfarten hållit sig därifrån o några bojar/prickar hade inte behövts….. eller så hade den bristfälliga bemanningen ombord kanske kunnat ”sova vidare” och klippt en eller annan vindkrafts-stolpe. Vilken katastrof ! – Vilket liv deeet dååå hade blivit !!??- Nu är den en liten notis i DN och GP….

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]