Pia Berglund, vice vd i föreningen Svensk Sjöfart.

Fotograf: Arkivbild: Lars Andersson

Kategori: Miljö | Regelverk

”Vi var ett kort i leken”

I helgen avslutades det stora klimattoppmötet i Paris men sjöfarten lämnades utanför det avtal som 195 länder enades kring. Pia Berglund, vd på föreningen Svensk Sjöfart, var på plats i Paris under delar av förhandlingarna.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]� plats i Paris under delar av förhandlingarna.

– Det var väldigt spännande och mycket välordnat i Paris, säger hon.

– Men vi är besvikna över att vi inte nämndes i slutändan.

Oväntat

Innan förhandlingarna inleddes fanns förhoppning och oro inför vilka åtaganden som sjöfarten skulle få på sig. Men det hela slutade med att sjöfarten inte alls nämns i det nya avtalet.

– Det var faktiskt lite oväntat. För vi har till och med bett om att bli reglerade, säger Pia Berglund.

– Jag upplevde att det var mycket snack om transporter och att internationella transporter borde regleras. Men jag tror att vi var ett kort i leken under förhandlingarna och någon gång spelades det ut.

”Öppet race”

Eftersom sjöfarten lämnades utanför klimatavtalet ser Pia Berglund helst att IMO själva tar starka initiativ i frågan om CO2-utsläpp för att förhindra att andra spelare tar regionala initiativ.

– Jag tror industrin har insett sedan ett tag att vi måste göra något. Men just nu är det ett öppet race. Om IMO inte tar tag i bollen och själva sätter mål har EU redan gått ut och antytt att de kommer reglera sjöfarten om inget görs.

Vill undvika regionala initiativ

Men de flesta i branschen är eniga om att regionala initiativ bör undvikas. Därför kommer Svensk Sjöfart jobba för att påverka arbetet inom IMO fram tills nästa stora IMO-möte i april 2016.

– Dels kommer vi jobba mot Transportstyrelsen och stödja de så att de får en så stark position som möjligt i IMO. Och dels kommer vi inom till exempel ICS och ECSA ta tag i frågan och inte bara sitta och rulla tummarna.

För medlemmarna

Enligt Pia Berglund gör de detta främst för att stötta de av deras medlemmar som redan tagit steg mot att minska sina CO2-utsläpp och som gjort stora miljöinvesteringar.

– Hade det kommit tydliga reduktionsmål från Paris-mötet hade nog de rederierna kunnat känna sig säkrare på att de gjort rätt val. Och de som nu funderar på att beställa vill ju veta efter vilka regler de ska anpassa sina beställningar.

– Men nu är det osäkert vad som händer och vi får se vem som blir först på bollen – IMO, EU eller någon annan.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    Det tycker jag visar tecken på gott ledarskap när man i stället för att vänta på att andra skall fatta beslut som berör eget område så skapar man ett eget beslutsunderlag.

  • Johan

    Sjöfarten har redan tagit stora kostnader i SECA området under 2015 då de ställde om från tung eldningsolja till diesel på 0.1 pct svavel. Jag förstår att vissa rederier som har beställt LNG känner sej besvikna men sanningen är att det är endast ett fåtal oljebolag som ser det som en fördel att de kör på LNG. Detta är mer en skandinavisk variant på utsläppsrätter som oljebolagen kan köpa för att få ner utsläppen i transport kedjan.

  • Anonymous

    Luftfart och sjöfart i internationell trafik. Vatten och luften är ingens ännu att beskatta med mer kostnader en vad som finns redan. MEN frivilligt kan man alltid göra ekonomiskt själv mord. T.ex med sär lagstiftning. Så ropa inte hej ännu. Utan vänta bara…end don’t rock det boat.

  • Göran Värmby

    Pia är inne på helt rätt spår, bättre förekomma än förekommas. Säger en del om de som skött förhandlingarna att sjöfarten inte nämns.

  • Anonymous

    Säkert positivt att sjöfarten inte blev påtvingat nått men visar återigen att sjöfarten är osynlig för beslutsfattarna. Sjöfarten ignoreras till döds skulle man kunna säga om man vill vara lite pessimistisk.
    Men vi får väl lura dom och visa att vi kan ta dom rätta stegen ändå, tex som beställningarna av LNG drivna båtar.

  • Anonymous

    Om vi vill åstadkomma ens någon förbättring borde man väl ta itu med de stora bovarna, att försöka finslipa det lilla som vi numera släpper ut hjälper ingenting i helheten, det knapp ens bromsar upp farten.

  • Kapten Lägervall

    Lokala regleringar, även inom marknader som EU eller ännu mer lokalt ”bäst i klassenland” skapar givetvis snedvriden konkurrens. I förlängningen ser vi, genom bl.a. lagligt eller olagligt kabotage på land
    och till sjöss att förhastat ”miljömupperi” tenderar att slå tillbaka med ”sunktransporter”.

    Hur Pia och Svensk sjöfart skall få ND, TS och andra i landets politiska regleringstopp att begripa detta blir en utmaning.

    Till övriga från administrationerna som åker på internationella uppdrag och har briefingmöten m.m. ger jag rådet: sluta lek bäst i klassen och diskutera realpolitiska resultat istället.

    Mer omfattande sjöfart i det svenska transportsystemet ger självklart både vinster i säkerhet, miljö och statsbudget.

  • Bengt

    Det är lite som kejsaren utan kläder i svensk sjöfarts resonemang. Vi har idag i princip ingen sjöfart värt namnet kvar. Att vi kan ha ambitioner om det ena eller andra är fint, men vad leder det till ? Borde inte svensk sjöfart istället se till att vi får in fartyg under svensk flagg ?
    Börja med att titta på till NIS (Norge) och gör en kopia på det. Få sedan politikerna att inse att detta är vägen framåt. När ni har uppnått detta kan ni börja fundera på andra saker.

  • Benny Andersson

    Bra med ambitioner, men var kommer lilla Sverige in ibilden..? Fartygsflottanär ju i princip utraderad.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]