Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Fartygsutrustning | Forskning

”Vi kommer att nå målen”

STM Validation Project har pågått sedan 2015 – med relaterade projekt innan dess. I år avslutas projektet och i dagarna hölls slutkonferens på IMO:s högkvarter i London.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]:s högkvarter i London.

– Det känns så klart lite tomt när det här projektet nu är slut. Men som jag har upprepat flera gånger under de här dagarna så är det bara avslutningen på STM Validation. Utvecklingen av Sea Traffic Management har bara börjat, säger Magnus Sundström, chef för forskning och innovation på Sjöfartsverket och den som lett projektet, till Sjöfartstidningen.

STM Validations avslutande konferens hölls under två dagar på IMO:s högkvarter i London i den högtidliga salen där alla stora förhandlingar inom IMO hålls. Över 300 personer fanns i församlingen och IMO:s generalsekreterare Kitack Lim öppnade konferensen med att ge projektet och vad som kommer ut av det sitt fulla stöd.

Erkännande

– Att få erkännande från Kitack Lim och att Motorways of the Seas koordinator poängterade att de 21 miljoner euro som EU investerat i projektet har varit väl investerade pengar, det känns så klart väldig bra, säger Ulf Siwe, kommunikationsansvarig i projektet.

Under dagarna delade cirka trettio talare och paneldeltagare med sig av resultat, framtidsutsikter och tankar om främst STM men också om digitalisering av sjöfartsbranschen i allmänhet.

Minskad miljöpåverkan

– STM och speciellt ruttdelning kommer att innebära kraftigt minskad risk för olyckor, menade en panelmedlem.

– Att kunna optimera sin rutt efter till exempel väder eller tillgänglighet i hamnarna kommer att möjliggöra stora besparingar i bränsleförbrukning och därmed minska miljöpåverkan från sjöfarten, sa en annan.

Sedan starten har STM Validation Project haft tre viktiga mål för sjöfarten – att minska miljöpåverkan, öka säkerheten och öka effektiviteten.

Full implementering 2030

– Resultaten som vi har uppnått överträffar de uppsatta målen. Men det mest spännande ligger i vad som kommer att komma ut av det här projektet, vilka användningsområden vi kommer att få se för STM, säger Magnus Sundström.

– Vi har hela tiden haft som en vision att 2030 då ska STM vara implementerat i hela branschen och ett krav från myndigheter. Det tror vi fortfarande på. Men redan inom några år tror jag att vi kommer att få se att länder och andra aktörer börjar ställa krav på att fartyg och organisationer ska börja använda STM, säger Ulf Siwe.

Industrin tar över

En stor fråga har varit hur utvecklingen av STM ska ske efter att STM Validation Project avslutas. Men under konferensen meddelade en sammanslutning av nio företag inom industrin att de har för avsikt att föra utvecklingen av Sea Traffic Management in i framtiden.

– Det är oerhört viktigt och vi har arbetat länge för att få industrin att ta över bollen och få de att inse nyttan i STM, säger Ulf Siwe.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]