[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]för att bland annat prata om problematiken kring Kustbevakningens skärpta rutiner för gränskontroll vid besättningsbyten.”} /–>
Läs mer: ”Raseri över skärpta rutiner för besättningsbyten” och ”Kustbevakningen: Skapar bättre förutsägbarhet”.
Det var under onsdagen den 4 september som Skeppsmäklarnas ordförande Anna-Karin Ekman samt vd Berit Blomqvist träffade infrastrukturminister Andreas Carlson för ett möte där de lyte frågan om Kustbevakningens skärpning av rutinerna vid besättningsbyten, en förändring som vållat stora problem för sjöfarten.
– Det blev ett bra möte. Han antecknade flitigt, lyssnade och det kändes bra att vi var där och kunde ge honom en överblick, säger Berit Blomqvist.
En lista med fem punkter
Skeppsmäklarna hade med sig en lista med fem krav:
1. Utse fler kommuner som har gränsövergångsställen.
2. Hitta pragmatiska lösningar när sjöfarten som arbetar 24/7 måste inordna sig under en gränspolis som bara vill arbeta kontorstid.
3. Hitta pragmatiska lösningar för de hamnar som inte är gränsövergångsställen.
4. Säkerställ att ingen svensk sjöman ska nekas mönstra av i svensk hamn, gränsövergång eller ej.
5. Inse att sjöfarten är så övervakad att det går att se om ett fartyg lämnat EU eller ej, säkerställ därmed att även övriga Schengen-medborgare slipper visering om fartyget bara går inom EU.
Inga löften
Skeppsmäklarna fick inga löften från Andreas Carlson, men Berit Blomqvist menar att de inte kommer att ge sig och att de fortsätter arbeta med frågan.
– Vi kommer att följa upp det här ordentligt för att se vad som är möjligt och inte. Vissa saker ligger mer hos justitiedepartementet, men då är det bra att de kommer direkt från Andreas Carlson, säger hon.
En växande lista med exempel
Sedan den 19 augusti när skärpningen trädde ikraft har Skeppsmäklarna fått in en lång rad exempel på problem med besättningsbyten. Skeppsmäklarna skriver i sitt medlemsbrev Skeppsmäklarnytt om ett exempel från onsdagen den 28 augusti då LPG-tankern Manta Beyoglu anlände till Stenungsund från USA med avgång fredagen den 30 augusti tillbaka till USA. Fartygsagenturen SDK Shipping blev ombedd att ordna ett besättningsbyte då sex ombordanställda fullgjort sin tjänstgöring och sex nya stod redo att mönstra på.
– Eftersom Kustbevakningen nu skärpt sina rutiner insåg vi att det inte skulle vara möjligt för oss att ordna besättningsbyte i Stenungssund. Den enda utväg vi såg var att använda en av Northern Offshore Services för att frakta ner de sex till Amerikakajen i Göteborg. Det skulle kosta 28.000 SEK per väg, men rederiet, och framför allt sjömännen, var desperata och priset accepterades, säger Peter Eriksson på SDK till Skeppsmäklarnytt.
Fick avslag
De som skulle mönstra av var en ukrainare, en ryss samt fyra filippinare. För samtliga angavs skälet vara att anställningskontrakten löpt ut.
– Eftersom anlöpet var till Stenungsund rapporterade vi via MSW (Maritime Single Window) om besättningsbytet samt ringde och mailade KBV med förklaring att besättningsbytet alltså skulle utföras vid en godkänd gränsövergång i Göteborg, säger Peter Eriksson.
Efter två dagar kom ett svar om att högre befäl skulle återkomma med beslut. När det slutligen kom blev beskedet att KBV nekade besättningsbytet.
”Ni har ansökt om gränspassage vid en hamn som ej är gränsövergångsställe. Ni har bland annat anfört det ej är möjligt att ange i systemet att besättningsbytet kommer att ske via launch båt från Stenungsund till Göteborg. Ni har vidare anfört att ni är medvetna om att Stenungsund ej är ett gränsövergångsställe. Det ni anfört i er ansökan utgör inte sådana särskilda behov som motiverar ett undantag från skyldigheten att passera den yttre gränsen vid ett gränsövergångsställe och under dess fastställda öppethållandetider. Kustbevakningen avslår därför er ansökan.”
Fick anlöpa norsk hamn istället
– Detta känns verkligen som ett slag i ansiktet. Ska dessa sjömän behöva stanna kvar ombord i flera veckor, trots att kontraktet gått ut? Hur rimmar detta med alla internationella konventioner? Dessutom förlorar aktiebolaget Sverige på den här rigida inställningen. Om vi inte längre kan utföra besättningsbyten kommer vi som agenter och de taxibolag, hotell och båttaxi vi anlitar gå miste om intäkter, säger Peter Eriksson på SDK Shipping.
Dagen efter fick SDK veta att rederiet bestämt sig för att deviera till Kristiansand i Norge på vägen tillbaka till USA, enkom för besättningsbytet.
– Undrar vad det kostade i extra anlöpskostnader, ökad bränsleförbrukning och miljöutsläpp. Och allt detta bara för att Stenungsund inte finns med på en lista över godkända gränsövergångar, säger Peter Eriksson till Skeppsmäklarnytt.
[/flowy_subscriber_only]