Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Arbetsmarknad | Passagerarsjöfart

”Vi hoppas komma ner till noll”

19 anställda Seko Sjöfolk-medlemmar är varslade efter att Stena Line tog tågfärjan Trelleborg ur trafik. Men fackets förhoppning är att alla ska slippa arbetslöshet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]a ska slippa arbetslöshet.

– På papperet har Sjöbefälsföreningen kommit lindrigare undan än manskapet i dessa förhandlingar, säger Seko Sjöfolks ordförande Kenny Reinhold till Sjöfartstidningen.

Förhandlingar mellan Seko Sjöfolk, Sjöbefälsföreningen (SBF) och Stena Line har hållits efter att Stena Line beslutade att ta tågfärjan Trelleborg ur trafiken mellan Trelleborg och Sassnitz i slutet av september. Till en början varslade rederiet hela besättningen på 72 anställda. Efter förhandlingarna är 19 personer ur manskapet fortfarande varslade.

– Men vi hoppas komma ner till noll i slutändan, berättar Kenny Reinhold.

”Tråkigt att det händer”

Hans förhoppning är att pensionsavgångar och omplaceringar ska kunna åtgärda problemet så att ingen av deras medlemmar hamnar i ofrivillig arbetslöshet.

– Stena Line är ju ett stort rederi med många anställda och stor omsättning på folk, säger Kenny Reinhold.

– Men det är tråkigt att det händer. Och Seca-direktivet är en av orsakerna till det hela.

Enligt Stena Line kommer Seca-direktivet öka kostnaderna och därför valde de att lägga upp Trelleborg i Rostock tills vidare. Men Kenny Reinhold tycker att rederierna och politikerna i Sverige varit för avvaktande gentemot införandet av Seca-direktivet vid årskiftet.

Dåligt förberedda

– Tänk om rederierna hade förberett sig redan för ett och ett halvt år sedan och om de hade kunnat få några russin från politikerna. Då hade rederierna kunnat vinna mark på den internationella marknaden och läget hade nog varit annorlunda nu.

– Istället har de avvaktat och knappt gjort några förändringar alls, hävdar Kenny Reinhold.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]