Under tisdagen invigde Västtrafik och Öckerö Rederi, där Håkan Samuelsson är vd, elfärjan Burö som går mellan Öckerö, Björkö, Kalvsund och Grötö i Göteborgs norra skärgård.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Passagerarsjöfart

Västtrafiks femte elfärja invigd

Under tisdagen invigdes elfärjan Burö som går för Västtrafik mellan Öckerö, Björkö, Kalvsund och Grötö i Göteborgs norra skärgård.
Det är det kommunala rederiet Öckerö Rederi AB som kör linje 296 i Öckerö kommun på uppdrag av Västtrafik, en linje som transporterar 110.000 resenärer årligen. Linjen trafikeras av färjan Burö som är byggd år 1985, men som under tisdagen återinvigdes efter att ha blivit ombyggd till eldrift. Det är den femte elfärjan i Västtrafiks trafik efter Elise i Lysekil, Kostervåg i Strömstad samt Eloise och Elvy i Göteborg.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]-block-embed-youtube wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”>

Det är det kommunala rederiet Öckerö Rederi AB som kör linje 296 i Öckerö kommun på uppdrag av Västtrafik, en linje som transporterar 110.000 resenärer årligen. Linjen trafikeras av färjan Burö som är byggd år 1985, men som under tisdagen återinvigdes efter att ha blivit ombyggd till eldrift. Det är den femte elfärjan i Västtrafiks trafik efter Elise i Lysekil, Kostervåg i Strömstad samt Eloise och Elvy i Göteborg.

Konverteringen beslutades under 2022 efter att Öckerö Rederi AB vunnit upphandlingen av trafiken för de kommande 15 åren och har utförts av Ö-varvet.

– Det känns fantastiskt idag att allt är på plats. För mig känns det riktigt bra och jag tror att många andra på öarna också är väldigt nöjda, säger Håkan Samuelsson, vd på Öckerö Rederi.

Under invigningen hölls tal av bland annat Jan Utbult (KD), kommunstyrelsens ordförande i Öckerö kommun som också klippte det rödvita bandet som invigde Burö, Kent Lagrell (M) som är vice ordförande i Västtrafik och Jonas Backman, vd på Ö-varvet.

– Den som vill prova sitt tålamod är hjärtligt välkommen att göra en elektrifiering. Men det är fantastiskt vilken hjälp vi fått i detta från Öckerö kommun, från rederiet, från underleverantörer och inte minst våra anställda, sa han under sitt tal.

Efter invigningen genomfördes en invigningsresa för både inbjuda gäster och passagerare. Några som såg extra nöjda ut med Burös återkomst var passagerarna som väntade på färjan vid bryggan Framnäs på Björkö och som gjorde vågen när befälhavare Stig Karlsson la till.

– Det är inte varje dag man blir välkomnad med vågen, säger han.

I och med den eldrivna trafiken försvinner nu utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar i kollektivtrafiken mellan Öckerö och Grötö. Burös batterier kommer att laddas både dag- och nattetid när färjan lägger till vid Öckerö färjeläge.

Stig Karlsson har jobbat i skärgårdstrafiken i Göteborgs norra skärgård sedan 1979 och uppskattar förändringen till eldrift på Burö.

– Det är positivt, jag får den effekt jag vill ha. Och så är det lite tystare här uppe, säger han från bryggan under invigningsturen.

Någon större skillnad mot den tidigare driften upplever han inte.

– Spaken reagerar lite snabbare och den kommer upp i effekt fortare, men annars är det ingen större skillnad, säger han.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]