K12 kallas den nya klassen med 12-metersbåtar. Ett ledord i bygget har varit att båtarna ska vara lätta att köra, manövrera och jobba i. Båtarna kommer även att vara förberedda för en hybriddrivlina för att kunna ställa om till eldrift när infrastrukturen tillåter.

Fotograf: Sjöräddningssällskapet

Kategori: Skeppsbyggnad

Varv fick jätteorder på sjöräddningsbåtar

Efter några tuffa år har vinden vänt för Swede Ship Composite i Hunnebostrand. Donationer på över 100 miljoner har gjort att Sjöräddningssällskapet kunnat lägga en order på 13 nya sjöräddningsbåtar.
För ett par år sedan gick Sjöräddningssällskapet ut med en önskan om donationer för att kunna byta ut sina äldre båtar. Många tycks ha hörsammat behovet och under de senaste åren har sällskapet fått in flera stora donationer som nu möjliggjort en storsatsning på 13 nya båtar för att modernisera räddningsflottan.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]gssällskapet ut med en önskan om donationer för att kunna byta ut sina äldre båtar. Många tycks ha hörsammat behovet och under de senaste åren har sällskapet fått in flera stora donationer som nu möjliggjort en storsatsning på 13 nya båtar för att modernisera räddningsflottan.

– Vi har fått in ett jättestort antal donationer för nya båtar på samma gång, vilket är något unikt i Sjöräddningssällskapets historia. Det är knappt att man fattar grejen, plötsligt står man där och ska få leverans av en massa båtar. Väldigt roligt, säger Jonas Carlsson, nybyggnationsansvarig på stiftelsen till Sveriges Radio P4 Väst.

Beställningen har inneburit ett rejält uppsving för varvet Swede Ship Composite AB i Hunnebostrand som ingår i koncernen Ö-borgen.

– Det är definitivt den största beställningen på många år och det känns jättebra, säger Christian Oskarsson, varvschef till radiokanalen. 

Ordern är värd 100 miljoner kronor. För varvets del innebär det både nyanställningar och att varvet behöver nya och större lokaler. 

– Vi är 20 personer i dag och räknar med att komma upp i 30 personer inom något år, säger Christian Oskarsson.

Det handlar tre olika typer av räddningsbåtar i de tre klasserna K9, K12 och K14, en ny generation räddningsbåtar där ledordet har varit att båtarna ska vara lätta.

Flera av bolagen inom Ö-borgen är involverade i beställningen. När skroven är färdiga på varvet i Hunnebostrand görs den sista utrustningen exempelvis av Ö-varvet på Öckerö. Uppdraget omfattar dessutom mer än bara byggandet och innebär ett helhetsgrepp kring underhåll och service, alltså ett långsiktigt samarbete som ska omfatta sjöräddningssällskapets alla båtar, oavsett var de befinner sig i landet.

– Det här samarbetet är viktigt för oss och det känns otroligt givande att få vara med och bidra till att rädda liv till sjöss, säger Örjan Backman, vd för Ö-borgen i samband med en intervju som publicerades i Sjöfartstidningens mässbilaga inför Donsö Shipping Meet 2023.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]