Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Ekonomi | Reparationsvarv

Varslade över hälften förra året

Damen Shiprepair Götaverken i Göteborg säger upp över halva sin personalstyrka. Orsaken är att man fått allt mindre att göra på en fortsatt svag marknad.    

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]satt svag marknad.    

– Det här är tredje året i rad vi går med förlust och nu går det inte längre. Ägarna har gått in med tiotals miljoner kronor årligen de senaste två åren och trott att det skulle vända, men det gör det inte. Marknaden är väldigt svag och våra kunder har det väldigt tufft, säger vd:n Monica Svenner till Sjöfartstidningen. 

Tungt besked 

Det akuta läget får nu kännbara konsekvenser för personalen. På onsdagen meddelade ledningen att man varslar 78 av de totalt 124 anställda, vilka innebär att över 60 procent av personalstyrkan försvinner. Enligt Monica Svenner kommer både tjänstemän och arbetare att sägas upp, även om hon i dagsläget inte kan säga exakt vilka yrkeskategorier det rör sig om. 

– Vi gör det här för att undvika konkurs och för att överleva. Faktum är att om inte ägarna gått in med pengar under de här åren så hade vi redan gått i konkurs, och jag vet att man diskuterade konkurs också på det senaste styrelsemötet. Nu ville man ge oss en chans att överleva.

Halverad omsättning

Enligt Monica Svenner har omsättningen för varvet mer än halverats de senaste åren. 2011 låg omsättningen på 300 miljoner kronor, medan den förra året hade sjunkit till 120 miljoner. Detta gjorde i sin tur att resultatet före skatt förra året hamnade på knappt minus 59 miljoner kronor. 

– Det vi framförallt har tappat är de större projekten, de som alla reparationsvarv lever på och som man måste få in för att gå med vinst. De projekten har minskat dramatiskt de senaste åren. Vi har egentligen inte tappat så värst många stora kunder men de storkunder vi har – som Stena Line och Donsörederierna – de gör bara de absolut nödvändigaste reparationerna och lägger så lite pengar som möjligt på reparationer just nu, säger Monica Svenner och fortsätter:    

– Konkurrensen om de jobb som finns är stenhård från till exempel Öresundsvarvet och Fayard-varvet i Danmark, men också från Polen som tar över mer och mer, dels på grund av att de kan pressa priserna men självklart också för att de är duktiga. 

Gasa och bromsa  

Monica Svenner förklarar att det nu gäller för Damen Shiprepair Götaverken att både gasa och bromsa sig ur krisen. Å ena sidan måste man få ned kostnaderna så att inte förlusterna blir så stora, å andra sidan måste man samtidigt satsa offensivt. Enligt Monica Svenner kommer detta att ske genom en rad olika åtgärder. Dels tänker man bredda verksamheten och utarbeta fler affärsidéer, dels kommer man att öka kompetensnivån och kanske ta in andra kompetenser. Dessutom tänker man ta in fler underentreprenörer. 

– Vi använder ju oss av underentreprenörer redan idag, men det är något vi måste göra ännu mer framöver. Idag har vi för många anställda som ofta inte har något att göra. Sen när vi väl får in ett jobb så har vi ändå varit tvungna att ta in fler underentreprenörer. 

Ökad teknisk kompetens 

Exakt vilka kompetenser och nya kunder man vill rikta in sig mot kan Monica Svenner i dagsläget inte berätta, mer än att det handlar om både landjobb och fartygsjobb. 

– Men det rör sig om kunder inom shipping, till exempel inom offshore-industrin där vi i nuläget inte har så mycket jobb. Framförallt handlar det om att få upp statusen på varvet så att vi kan göra mer avancerade jobb med högre teknikhöjd, säger Monica Svenner som tillträdde jobbet som vd för Damen Shiprepair Götaverken för bara drygt ett år sedan.

Värre än väntat

– Jag visste att man gick med förlust när jag tillträdde, men inte att det var så illa. Förlusterna var större än jag trodde, och även styrelsen har varit överraskade att det har gått så trögt som det gjort. Man har dock valt att vänta, och hoppats att det ska dyka upp något ljus i tunneln. 

Monica Svenner hoppas nu att Göteborgs kommun ska dra sitt strå till stacken när det gäller överlevnaden för den sista resten av stadens en gång så mäktiga varvsindustri. 

– För stans skull hoppas jag att kommunen är välvilligt inställda när det gäller till exempel hyran och det kostsamma muddringsarbetet som snart måste göras här utanför. Det är ju något av Göteborgs själ att det finns ett varv här, och än så länge har jag inte hört att man skulle ha några andra planer för oss och för området häromkring. 

Orolig väntan   

Monica Brenner säger att det råder en tryckt stämning på varvet dagen efter storvarslet och att hon har full förståelse för att många nu är oroliga. 

– Det var ett tungt beslut att förmedla och jag känner verkligen för alla de som nu går och väntar på besked. Samtidigt så har man förstått att läget varit allvarligt en längre tid, så det kommer nog inte som en fullständig chock, säger vd:n Monica Svenner och avslutar: 

– Jag tror inte att fler kommer att få gå efter det här varslet, och jag hoppas verkligen inte det. Tanken är ju att vi ska lyckas. Men vänder det inte så kan det ju bli konkurs, och då får vi alla se oss om efter ett nytt jobb. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]