Varning för trafikstockningar i Europas hamnar

Franska CMA CGM, ett av världens största containerrederier, varnar för att långsamt beslutsfattande kommer att förvärra trafikstockningen i hamnar inom EU och USA. Främst är det importen från Kina som oroar CMA CGM, som menar att när de importerande länderna väl insett hur stor Kinaimporten är tar det för lång tid att besluta om investeringar och sedan bygga ut kapaciteten. Med en årlig trafikökning på 7,5 procent skulle den europeiska containerhanteringen komma att behöva fördubblas de kommande tio åren. Den takt dagens investeringar realiseras i räcker inte på långa vägar för att tillgodose den ökningen, menar CMA CGM.Vikas Khan, ordförande och verkställande direktör i Emirates Shipping, sade i sitt tal på Intermodal Conference i Hamburg att transportindustrin inte är redo för den tillväxt som kommer att äga rum med Kina och Indien som drivkrafter. Enligt Khan är framtida flaskhalsar inte antalet fartyg utan kapaciteten i hamnar och terminaler. Khan säger också att ett skifte från att ha ett fåtal hamnar till att ha flera är nödvändigt. Därför måste investeringar i mindre hamnar med god infrastruktur på land göras.Samtidigt rapporterar Lloyd’s List att senator Gunnar Uldall, Hamburg, sagt att EUR 12,6 miljarder ska investeras i tyska hamnar och deras landanslutningar. Pengarna ska spenderas de kommande fem åren av staten och delstater samt av hamnbolagen själva.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]