Global Mercy under en av fartygets sea trials.

Fotograf: Stena RoRo

Kategori: Skeppsbyggnad

Världens största sjukhusfartyg är levererat

Under torsdagen arrangerades en ceremoni på varvet Xingang Shipyard i Kina för att fira leveransen av världens största sjukhusfartyg, Global Mercy, som nu är redo för avresan mot Europa för fortsatt utrustning.
Efter ett projekt som pågått i över sju år och efter att ha planerats och drömts om i ytterligare ett antal år, är nu världens största sjukhusfartyg levererat till välgörenhetsorganisationen Mercy Ships. Det handlar om fartyget Global Mercy där Stena RoRo haft ansvaret för design, kontrakt och genomförande. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]�tt i över sju år och efter att ha planerats och drömts om i ytterligare ett antal år, är nu världens största sjukhusfartyg levererat till välgörenhetsorganisationen Mercy Ships. Det handlar om fartyget Global Mercy där Stena RoRo haft ansvaret för design, kontrakt och genomförande. 

Fartyget levererades under förra veckan och under torsdagen hölls en ceremoni för att markera den viktiga milstolpen. Pandemin gjorde dock att endast en handfull av alla inblandade kunde närvara.

Tal av Stena RoRos projektledare

En som däremot var på plats är projektledaren och site managern Rikard Olsson från Stena RoRo, som varit på plats i Kina i stort sett sedan 2016.

– Samarbete, vänskap och att göra det tillsammans. Det har varit nyckelorden under det här projektet. Jag vill tacka alla som varit inblandade, sa han under ceremonins avslutningstal.

Även Stena RoRos vd Per Westling talade under ceremonin genom en videohälsning som spelades upp på plats.

– Man kan beskriva Global Mercy som ett ropaxfartyg utan bildäck. Eller kanske ännu hellre som ett kryssningsfartyg, fast utan nattklubbar och barer men med ett enormt sjukhus ombord istället. Oavsett hur vi beskriver fartyget kan vi dra slutsatsen att det är ett väldigt tekniskt avancerat fartyg som producerats av Xingang Shipyard, sa han i sitt tal.

Redan betalt vid leverans

En annan som riktade sin stora tacksamhet till alla inblandade parter i projektet var Don Stephens som grundade organisationen Mercy Ships år 1978.

– Detta fartyg kommer att göra det möjligt för Mercy Ships att hjälpa mer än dubbelt så många människor i Afrika med sjukvård. Dessutom kommer fartyget att kunna utbilda ny sjukvårdspersonal utmed hela den afrikanska kontinenten, sa han och fortsatte:

– Jag vill också rikta ett stort tack till alla som donerat pengar. Det här fartyget är redan betalt till fullo vid leveransen, sa han.

Stena RoRo har varit projektledare för bygget, men även många andra aktörer har varit inblandade så som finska Deltamarin, franska skeppsmäklaren Barry Rogliano Salles, (BRS Group) och klassningssällskapet Lloyd´s Register, liksom svenska ScanMarine och ABB.

Fartyget kommer att lämna Kina inom ett par veckor för att besättningen ska lära känna sitt fartyg. Därefter väntar resan mot Europa och Antwerpen där Global Mercy kommer att genomgå den sista utrustningen under tre månader. Efter invigningsceremonier och uppvisning i Rotterdam kommer fartyget att sätta kurs mot Dakar i Senegal för det första uppdraget som sjukhusfartyg.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]