I mitten av juni signerade Sjöfartsverket och Luleå Hamn kontrakt med Malmporten Dredging Contractors – den första entreprenören som ska genomföra muddringsarbeten i projekt Malmporten. Nu har arbetet med själva muddringen påbörjats.
– Efter många års planering och förberedelser känns det väldigt bra att vi nu kan påbörja arbetet på riktigt. Det är ett viktigt projekt och vi känner en stolthet för att nu kunna köra i gång, säger Max Bjurström, projektledare på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Världens största grävmudderverk
I den första muddringsetappen som nu inletts och som pågår fram till isläggningen senare i vinter, gräver de stora mudderverken Magnor och Simson, som räknas till världens största grävmudderverk, på de mest utmanande områdena i farleden och på så vis läggs grunden för det muddringsarbete som sedan planeras pågå under fyra år.
— Nu gör vi den grova utformningen av farleden. När muddringen färdigställs kommer fartyg upp till 330 meter och med 15 meters djupgående att kunna anlöpa Luleå hamn. Det innebär en fyrdubbling av godskapaciteten jämfört med i dag, säger Max Bjurström.
Dammsuger botten
Långt ute i Sandgrönnleden har Magnor och Simson fått förstärkning av sugmudderverket Gateway som kan jämföras med en flytande dammsugare och som tar hand om lösa massor och städar undan så att de två grävmudderverken sedan kan gräva upp det hårda materialet.
En del av massorna som tas upp kommande säsonger kommer att användas till den nya djuphamnen och anslutande landytor.
— Magnor kan gräva ned till 27 meters djup med skopor upp till 40 kubikmeter. Här gräver vi ned till närmare 17 meter, vilket innebär sex meter djupare än vad farleden är i dag, säger Edin Maslesa, projektledare för muddringsarbetet inom Malmporten på Sjöfartsverket i pressmeddelandet.
Glädjande att vara igång
För den här säsongen räknar Sjöfartsverkets projektledare med att drygt en och en halv miljon kubikmeter kommer att muddras. Totalt kommer 21 miljoner kubikmeter, vilket motsvarar 37 globenarenor, fyllda med muddermassor ha tagits upp från havsbotten när muddringen är klar, vilket beräknas till 2028.
– När projektet väl är klart har vi en ny djuphamn som har förutsättningar att ta emot fler och större fartyg. Med tanke på de stora industrietableringarna som pågår just nu är det glädjande att vi är i gång med arbetet, säger Linda Wikman, projektledare på Luleå Hamn i pressmeddelandet.