Icon of the Seas vid Meyer Turku under fredagen den 21 okrober 2022.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad

Världens största byggs återigen i Åbo

Just nu pågår arbetet med att bygga kryssningsfartyget Icon of the Seas på Meyer Turku i Åbo. Nu har Royal Caribbean presenterat mer om projektet, som kommer att bli världens största kryssningsfartyg.
Det var under torsdagen som Royal Caribbean International för första gången presenterade mer detaljer om konceptet bakom Icon of the Seas, ett projekt som rederiet och varvet presenterade för första gången redan i oktober 2016 då ordern skrevs. Men detaljerna om fartyget har varit okända för allmänheten till den största delen, trots att kölsträckningen av fartyget ägde rum så sent som i april 2022.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]aspect-ratio”} –>

Det var under torsdagen som Royal Caribbean International för första gången presenterade mer detaljer om konceptet bakom Icon of the Seas, ett projekt som rederiet och varvet presenterade för första gången redan i oktober 2016 då ordern skrevs. Men detaljerna om fartyget har varit okända för allmänheten till den största delen, trots att kölsträckningen av fartyget ägde rum så sent som i april 2022.

Fartyget kommer att bli världens största kryssningsfartyg sett till tonnaget på 250.800 brutto, vilket är 25.000 mer än Oasis of the Seas som var världens största kryssningsfartyg när hon levererades från dåvarande STX Finland under hösten 2009.

Icon of the Seas blir 364 meter lång och kommer att ha en maximal passagerarkapacitet för 7.600 personer (5.600 vid två personer per hytt).

— Icon of the Seas är ett byggprojekt i ofattbar storlek och vid vårt varv och i vårt samarbetsnätverk är vi otroligt stolta över att få vara med och bygga det här fartyget som kommer att revolutionera kryssningsbranschen, kommenterar Meyer Turkus projektchef Olli Jantunen enligt Åbo Underrättelser och fortsätter:

— Från världens modernaste stålproduktion till de nyaste teknologiska lösningarna, varje skede i bygget har krävt spetskunskap inom fartygsbygge. Att planera och bygga ett sådant här fartyg är möjligt endast i Åbo, säger Jantunen.

Enligt rederiet markerar Icon of the Seas rederiets nästa steg på resan mot hållbar kryssningsturism. Fartyget utrustas med sex LNG-maskiner som tillsammans har en effekt på 67,500 kW. Fartyget blir dessutom det första i rederiets flotta som utrustas med bränslecellsteknik där ABB tidigare aviserat att de kommer att leverera systemet. Fartyget förbereds dessutom för landström, får system som återvinner spillvärme, ett system med luftbubblor som ska minska friktionen under skrovet, samt system för att rena waste water.

Ombord på fartyget kommer gästerna att kunna välja mellan över 40 olika restauranger, barer och nattklubbar. Icon of the Seas kommer att ha sex olika vattenrutschkanor och den största vattenparken som någonsin byggts ombord på ett fartyg.

Leveransen är beräknad till slutet av oktober eller i början av november 2023 med den första seglingen från Miami till Karibien i början av 2024. Fartyget kommer att kryssa året runt i östra och västra Karibien från Miami.

Totalt är tre fartyg beställda av Royal Caribbean i Icon-klassen, samtliga från Meyer Turku. Systerfartygen har beräknad leverans 2025 och 2026.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]