[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�rra lördagen i Jacksonville i Florida.
Enligt rederiet utfördes bunkringen med hjälp av tolv Tote-ägda tankbilar, och totalt tankades cirka 378 kubikmeter LNG in i de grönmålade LNG-tankarna som är placerade på fartygets akterdäck.
Bunkringen skedde samtidigt som containrar lastades ombord på fartyget, och det hela utfördes under noggrann övervakning av den amerikanska kustbevakningen.
Till Puerto Rico
Isla Bella är 222 meter lång och 32 meter bred, har en dödvikt på 33.106 ton och en lastkapacitet på 3.100 TEU. Hon sjösattes i april 2015 och togs i trafik i höstas. Hon går i trafik mellan Florida och Puerto Rico.
Ett systerfartyg till Isla Bella – Perla del Caribe – sjösattes för övrigt i augusti 2015 och tas i trafik under första kvartalet 2016.
Många LNG-fartyg på gång
Enligt analysföretaget Maritime Insight kommer cirka 1.200 av de totalt 27. 000 fartyg som kommer att byggas de närmaste tio åren att byggas med LNG-drift. Två tredjedelar av dessa kommer att byggas just för den nordamerikanska marknaden eftersom LNG är billigare där än i Europa – närmare bestämt halva priset mot i Europa.
– Det innebär att i alla fall mellan 400 och 500 LNG-drivna fartyg kommer att byggas för vår region. Det är en hel del, sade Christofer Pålsson från Maritime Insight på sommarens Donsö Shipping Meet.
[/flowy_subscriber_only]