APM Terminals i Göteborg.

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Container | Hamn/Logistik

”Varje dag är en kostnad”

Hanjin-konkursen får konsekvenser för Göteborgs Hamn. 

Enligt Göteborgs Hamn är det just nu ett tufft läge där många svenska import- och exportföretag blir drabbade av förseningar och osäkerhet. Hanjin anlöper inte i dagsläget med egna fartyg till Göteborgs Hamn, men är sedan många år en stor kund via feedertrafik. 

– Trots det svåra läget nu tror vi inte att volymerna via Göteborgs Hamn kommer att påverkas om Hanjin går i konkurs, eftersom konkurrensen är hård i segmentet och andra rederier kommer att skeppa detta gods istället, säger Cecilia Karlsson, kommunikationschef på Göteborgs Hamn. 

Stoppade fartyg 

Konkursen innebär att många av Hanjins fartyg har stoppats och nekas tillträde till hamnar runt om i världen. Gods för den svenska marknaden, som skeppas med Hanjin Shipping, når först de stora hamnarna i Hamburg och Rotterdam där de sedan skeppas vidare till bland annat Göteborg. Morten Brühl är kommersiell chef på containerterminalen APM Terminals i Göteborg.

– Vi har i dag containers från Hanjin stående här både på import- och exportsidan, och även tomma containers. Man kan väl säga att antalet containers som finns här speglar Hanjins storlek på marknaden, säger han till Sjöfartstidningen. 

Ständig dialog

Men han påpekar också att kapaciteten för godset finns i containerterminalen och att man har en ständig dialog med Hanjins kunder som väntar på sina varor. På importsidan handlar det bland annat om konsument- och elektronikvaror.

Enligt Morten Brühl lär Hanjin-konkursen få ekonomiska följder.  

– Varje dag som går är en kostnad, men vi hoppas att det snart blir en lösning på problemet.