Fotograf: Bent Mikkelsen

Vargön går i konkurs

Det blev en kortvarig sejour på den svenska shippingscenen för Vargön Shipping.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n för Vargön Shipping.

rederinäring Den dåliga fraktmarknaden för mindre torrlastfartyg och många kostsamma fartygsutgifter är orsakerna till att Vargön Shipping nu har begärts i konkurs med en skuld på omkring SEK 46 miljoner. Ett antal banker och det danska varvet Petersen & Sørensen Motorværksted, Svendborg, är de största fodringsägarna. Konkursförvaltaren advokatbyrån Vinge i Göteborg ansvarar nu för flottan.

– Fraktmarknaden har under våren och sommaren varit tuff för oss precis som för de flesta andra på torrlastmarknaden. Det har varit stora svårigheter med att få det att gå ihop ekonomiskt. Därtill kom femårsklassningar på tre fartyg i en och samma månad vilket blev en alltför tung belastning på en och samma gång. Tyvärr förloras många sjöfartsjobb, säger Fredrik Ahlman ansvarig för shipmanagement på Vargön Shipping AB.

Totalt drabbas cirka 60 anställda ombord, samt några kontorsanställda.

Enligt vd Leif Granlund, för man nu diskussioner om hur man ska gå vidare. Det är inte uteslutet att starta en shippingverksamhet igen.

– Allt är beroende på fraktraternas nivå och om det finns några intressenter. Vi ser att det finns en marknad för kanaltrafik upp genom Vänern. Men just nu har vi inga besked att ge, säger Leif Granlund och fortsätter: 

– Vi har förstått under den här resan att det inte går att driva fartyg under svensk flagg, det är alldeles för dyrt.

I juli meddelade rederiet att man skulle flagga ut halva sin flotta, ett drag som kom för sent. Rederiets sex fartyg ligger nu upplagda. Tango, 1 450 ton dödvikt och byggd 1977, Japan, ligger i Svendborg och väntar på klassning. Vina, 2 170 dwt och byggd 1969, har precis genomfört ett maskinbyte och ligger också i Svendborg och inväntar klassning, liksom Vidi, 1 970 dwt och byggd 1970. Vinga, 1 200 ton dödvikt och byggd 1971, ligger i Grenå och inväntar klassning, medan Tinto, 1 555 dwt och byggd 1977, ligger i Marstal.

Vargön Shippings verksamhet inleddes med köpet av Tinto sommaren 2007. Då verksamheten gick bra beslutades det att investera i ytterligare ett fartyg, och 2008 köptes Tango (ex Nordking). Hösten 2010 förvärvades konkursdrabbade LS Shippings fyra fartyg. Köpeskillingen för de fyra fartygen uppgick till 7,6 miljoner kronor, detta finansierades med banklån på 6 miljoner och privat upplåning om 1,6 miljoner kronor.

Rederiet har haft en tuff resa de senaste två åren, 2009 gjorde man en förlust på SEK -8,2 miljoner och 2010 en förlust på SEK -5,7 miljoner. Hösten 2009 sattes bolaget i rekonstruktion efter stora  kostnader relaterade till haverier, och 2010 tvingades man genomföra ett motorbyte i Tango för SEK 5,5 miljoner. I slutet av 2010 gjorde rederiet en nyemission på 7,4 miljoner, pengarna avsattes för renoveringen av Vinas huvudmotor.

Advokatbyrån Vinge försöker nu sälja de sex fartygen i flottan för att borgenärerna ska få tillbaka så mycket pengar som möjligt. Fartygen kommer att bjudas ut på en exekutiv auktion i Danmark.

– Vi säljer dem förstås gärna innan om det finns spekulanter, säger Max Glanzelius, biträdande jurist på Vinge.

Av flottans sex fartyg är egentligen bara Tinto redo att segla inom kort, enligt Max Glanzelius.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]