Fotograf: Lone Højlund

Kategori: Ekonomi | Specialfartyg

Varför lämnar Nordane Göteborgs hamn?

Niels Højlund Hansen, redare Nordane Shipping, om beslutet att sluta med bogsering i Göteborgs hamn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ering i Göteborgs hamn.

–Det är egentligen ganska enkelt: Vi lyckades inte med att få tillräckligt med kunder för att hålla två bogserbåtar igång med ett positivt rörelseresultat. Det har helt enkelt varit för litet bogseringar. Redan från början gav vi experimentet 12 månader att bli lönsamt och framgångsrikt, och det gick tyvärr inte.

Kunde det ha gjorts annorlunda?

– Nej, jag tror inte riktigt det. Vi har en minimal organisation och inga höga kostnader för att hålla vår nya bogserbåtar. Vi är våra kunder och kontakter i Göteborg ett stort tack skyldiga. Alla har gjort vad de kunnat. Det är uppenbarligen inte är optimalt att en tredje operatör, Boa Tugs, valt att gå in på samma marknad. Kakan var helt enkelt inte stor nog. 

Hur har det varit att arbeta i Göteborg?

– Det har verkligen varit fantastiskt. Vi har haft ett stort stöd från Göteborgs Hamn och andra myndigheter. Vi har faktiskt bara träffat trevliga människor, särskilt i vår station på Eriksberg.

Vad händer nu med de två bogserbåtarna?

– Stevns Battler och Stevns Breaker har nu seglat hem för dockning och översyn efter 12 månader. Vi tittade omedelbart på spotmarknaden och den är verkligen inte bra. En av våra andra bogserbåtar har just avslutat en resa på 29 dagar. Den gav en vinst på EUR 2 900 innan besättningen fått lön och räntor och amorteringar var betalda. Så det är inte lätt nu för tiden.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]