Stena Jutlandica i Göteborgs Hamninlopp.

Fotograf: G Assner

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö

Vart sjätte anlöp får rabatt

25 fartyg uppfyller kraven för Göteborgs hamns miljörabatt, men de utgör en sjättedel av hamnens anlöp.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tedel av hamnens anlöp.

– 25 fartyg är en relativt liten andel av fartygen i hamnen, men just dessa fartyg anlöper hamnen ofta. Den exakta andelen beror lite på hur man definierar ett anlöp, men lågt räknat får vart sjätte anlöp miljörabatt i dagsläget, säger Edvard Molitor, Göteborgs Hamns miljöchef.

Så här långt har DFDS sex fartyg som kvalificerat sig för rabatten, Euro Marine Logistics och Hapag Lloyd ett fartyg vardera, Inter Terminals har sju fartyg, Stena tre fartyg, Tärntank fem fartyg och slutligen Wilson Eurocarriers har två fartyg i systemet.

Två index

Grunden för rabattsystemet är två etablerade miljöindex, Environmental Ship Index (ESI) och Clean Shipping Index (CSI). 

Fartyg med minst 30 poäng enligt ESI eller som är klassade som gröna enligt CSI får 10 procents rabatt på fartygshamnavgiften baserat på fartygets bruttovikt. Fartyg som drivs med LNG har möjlighet till 30 procents rabatt.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Man kan ju anta att Stena Germanica är en av de tre, men vilka är de tre fartygen hos Stena?

    • Anonymous

      Scandinavica och Jutlantica är de andra två. Totalt riktigt bra ESI värden.

  • Pia Berglund, VD Svensk Sjöfart

    Det är bra att Göteborgs Hamn går före.
    Vi väntar på ett teknikneutralt index som också ger bra rabatt för metanol och andra alternativa bränslen!

  • Anders Diedrichs

    Vänd på resonemanget och lägg på en avgift på de fartyg som inte uppfyller miljökraven eller som kan ses som en miljöfara. Använd sedan denna avgift till utrustning och åtgärder för att
    förhindra miljöskador på hav och kust.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]