Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Politik | Regelverk

Id-kontroll nu tvingande

Som väntat har regeringen nu beslutat om att införa id-kontroller av passagerare på färjor som trafikerar Sverige. Kravet började gälla i lördags.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rige. Kravet började gälla i lördags.

Beslutet innebär att rederier som kör passagerarfartyg till och från Sverige blir skyldiga att genomföra id-kontroller av sina passagerare, och att samtliga passagerare som reser med sådana färjor därför ska kunna uppvisa giltig id-handling med foto vid ombordstigning.

Kravet gäller för passagerarfartyg som genomför resor på mer än 20 nautiska mil, det vill säga motsvarande 37 kilometer. Enligt Transportstyrelsen är det formella syftet med kravet att upprätthålla en god sjösäkerhet vid och ombord på passagerarfartyg som reser till och från Sverige. 

Varje avgång

Rent lagtekniskt innebär kravet att ett tillägg görs i den del av fartygssäkerhetsförordningen som handlar om ”registrering av ombordvarande på passagerarfartyg”. Enligt formuleringen i tillägget ska id-kontroll nu göras om ”det finns skäl att anta att uppgifter som lämnas utan att styrkas med identitetshandling kan vara oriktiga”.

Bedömningen om huruvida id-kontroll behöver genomföras ska göras av ansvarigt rederi vid varje avgång.  

Började direkt

Redan när regeringen i förrförra veckan förvarnade om kravet på id-kontroller som ytterligare en åtgärd utöver tillfälliga inre gränskontroller för att hantera den rådande flyktingsituationen, började ett antal rederier omgående kontrollera sina passagerare.

– Vi såg att torsdagens besked skulle få konsekvenser för oss och beslutade oss för att direkt börja säkerställa samtliga passagerarnas id-handlingar, sade Jesper Waltersson, presschef på Stena Line, till Sjöfartstidningen i förra veckan.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Tyvärr ger Id kontroller ingen ökad sjösäkerhet i nuvarnade situation. Resultatet blir istället det motsatta när flyktningar ger sig ut med undermåliga gummi – eller fritidsbåtar på Östersjöns kalla vatten. Det skapar även risker för svenska sjömän som tvingas utföra svåra sjöräddningsoperationer när den lilla flyktingbåten havererar.

    Det som behövs är istället ett likartat flyktingmottagande oavsett färdmedel.

    • Anonymous

      Hmm, vad flyr de ifrån? Krig? Knappast att det är krig i Danmark.

      De flyr inte från. De flyr till.

    • Anonymous

      Håller inte med, en stat skall byggas med lag och ordning. Har man inte kontroll på något så grundläggande som sina gränser så har man ingen fullvärdig statsbildning.

      Vidare skulle jag råda dig att slå upp kriterierna för vad en riktig flykting är, eftersom de som kommer nu inte är några riktiga flyktingar utan bara en benämning som används av vänstermedierna för att påskynda sin agenda.

      Vidare skulle jag vilja se ett enda exempel på människor som flyr Tyskland i våra dagar med gummi- eller fritidsbåt, och då helst inte i form av någon målande fantasi utan helst med bild och beskrivning.

      Vidare skulle jag vilja se företagen som inte upprättat korrekta passagerarlistor på sina färjor under förevändning att de gjort ”en humanitär insats” ställda inför rätta för människosmuggleri och undermåliga pax-rutiner.

  • Anonymous

    Förre Centerledaren Olof Johansson avgick 1994 när det blev klart att Öresundsbron skulle byggas. Han var helt emot den bron. Ansåg att den var skadlig för miljön. Han hade rätt.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]