Joel Smith, Sjöfartsverkets infrastrukturdirektör och ställföreträdande generaldirektör, hade med sig till besättningen på Atle under sitt besök ombord dagen då Sjöfartsverket tog över driften av isbrytarna

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Reportage

”Vänta och se hur bra det kommer att bli”

Sjöfartsverkets ledning uppmanar personalen på isbrytarna att ha tålamod med den utdragna avtalsprocessen.
Läs mer: Oro på isbrytarna: ”Många letar nya jobb”

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]verkets ledning uppmanar personalen på isbrytarna att ha tålamod med den utdragna avtalsprocessen.”} /–>

Läs mer: Oro på isbrytarna: ”Många letar nya jobb”

Tålamod är nyckelordet som Joel Smith, Sjöfartsverkets infrastrukturdirektör och ställföreträdande generaldirektör, hade med sig till besättningen på Atle under sitt besök ombord dagen då Sjöfartsverket tog över driften av isbrytarna. Under sitt tal till besättningen poängterade han att de som arbetsgivare lyssnar på personalens oro och frågeställningar, men vädjade samtidigt till alla om att ha tålamod.

– Vi försöker visa all förståelse vi kan. Och om ni har lite tålamod så kommer vi att fortsätta arbeta med kollektivavtalet. Sjöfartsverket är en bra arbetsgivare och staten är en trygg arbetsgivare. Med lite tålamod kommer det här bli bra, sa han.

Vill ha rådighet över isbrytardriften

Redan under 2021 gjorde Sjöfartsverket en förstudie kring framtidens isbrytardrift kopplat till vilka olika alternativ som skulle kunna vara aktuella för driften och vilka konsekvenser de skulle kunna innebära. Förstudien visade att det skett betydande förändringar sedan upphandlingen 2015 i de krav som Sjöfartsverkets verksamhet har på sig när det gäller bland annat uppföljning, kontroll och säkerhetshantering. Därtill kommer det förändrade säkerhetsläget.

– Vi vill ha rådighet över de här kompetenta besättningarna som finns på isbrytarna. Framförallt med det rådande säkerhetsläget är det en självklarhet att det ska vara statligt, säger Joel Smith till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– En sådan här avgörande kritisk kompetens för samhällets försörjning ska inte ligga på en privat aktör, även om den aktören varit mycket kompetent. Det blir en nivå till av kontroll nu när detta är våra egna anställda. Dessutom gör detta att vi har möjlighet att säkerhetsklassa alla anställda och även krigsplacera dem, säger han.

Joel Smith, Sjöfartsverkets infrastrukturdirektör och ställföreträdande generaldirektör. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Har blivit över ett års försening 

Men processen att ta över driften av isbrytarna från Viking Supply Ships har varit mer komplicerad än vad Sjöfartsverket först bedömde. Det har gjort att övertagandet blivit framflyttat i två omgångar under totalt ett års tid.

– Det är inte lätt att förhandla fram nya avtal inom staten där man lyder under regelverk som gör att det inte är helt fritt att välja vilka villkor som helst. Vi har jobbat med det här i många år och är väldigt stolta över att nu få in isbrytarbesättningarna hos oss, säger Joel Smith.

Förutom att det är en stor numerär på totalt 180 nyanställda personer som numera är en del av -Sjöfartsverkets rederi, så är det historiskt ytterst sällan som privatanställda sjöfarare gått över till statliga verksamheter. 

– Jag kan inte minnas senast som man inom staten tagit in ombordanställda på detta sättet, frågan är om det någonsin gjorts. Därmed är det en svår uppgift, men inte omöjlig, att sätta ett avtal som är konkurrenskraftigt och som ska fungera för alla, säger han.

Joel Smith säger dock att Sjöfartsverket hela tiden haft intentionen att göra ett konkurrenskraftigt avtal.

– Även om det inte blir så som det varit, så behöver det inte innebära att det blir sämre. Det kan se annorlunda ut men ändå vara bättre. Jag har förståelse för att man inte riktigt känner igen sig nu till en början, men jag är helt övertygad om att staten är en trygg arbetsgivare, tryggare än privata arbetsgivare. Man har en annan anställningstrygghet och fördelar med en bra pension, där kan vi verkligen konkurrera, säger han.

Inte sett många uppsägningar

När Sjöfartstidningen pratat runt med både fackliga representanter och ombordanställda på Atle, märks en oro för att många överväger att leta efter andra jobb på grund av missnöje med det nya avtalet och den utdragna processen. Men Joel Smith menar att det inte hittills varit speciellt många ombordanställda som tagit steget och valt att säga upp sig.

– I dagsläget är jag inte orolig, men det är klart att om det skulle dyka upp många uppsägningar skulle jag absolut bli orolig. Även om många tittar sig om efter andra jobb nu när arbetsmarknaden är såpass het och det är väldigt lätt att få olika erbjudanden, så är isbrytarna ett ställe man trivs på i allmänhet och jag är övertygad om att folk kommer att fortsätta trivas här, säger han.

Joel Smith på Atle. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Joel Smiths förhoppning är att ingen gör något förhastat.

– Jag hoppas att så många som möjligt väljer att avvakta. Vi är tacksamma för alla som har lite tålamod och som avvaktar för att se hur bra det kommer att bli, säger han.

Ingen är avtalslös

Även om det finns detaljer som i skrivande stund inte är klara, så finns det ett grundavtal i botten, det så kallade affärsverksavtalet, vilket Joel Smith ser som en styrka eftersom det gör att ingen blir avtalslös på något område. 

– Exempelvis semesterfrågan är en del som inte är färdigförhandlad och den går då tillbaka till affärsverksavtalet. Även om det tar en liten stund att komma i mål så är jag övertygad om att man kommer att bli nöjd med den totala kompensationen. Med lite tålamod och förståelse kommer vi komma till ett läge där man både känner igen avtalen, vet hur de ska appliceras och hur det ska tolkas, säger han.

Även om en del detaljer kvarstår och även om det finns oro bland den ombordanställda personalen, så är inte Joel Smith orolig för att det skulle kunna äventyra isbrytarverksamheten under den kommande issäsongen.

– Isbrytarna kommer att gå ut och bryta is och folk kommer att få lön. Jag vet att Sjöfartsverket som en statlig myndighet är en attraktiv arbetsgivare. Det är ett tryggt ställe att arbeta på. Det är inga snabba förändringar och vi är relativt okänsliga för marknadskrafter. Vi har ett samhällsuppdrag där vi ska sörja för isbrytningen och det ska vi göra under lång tid framöver. Här har man jobb länge om man vill, säger han.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]