Fotograf: Almega Tjänsteföretagen

Kategori: Arbetsmarknad | Passagerarsjöfart

”Vanrykte hotar Sjöbefälsföreningen”

Sjöbefälsföreningen, SBF, sätter nu hela sin organisations goda rykte på spel genom oseriöst förhandlande där de obstruerar ett nytt modernt kollektivavtal inom Skärgårdsområdet. Därmed ställer sig SBF också sida vid sida med de mest stridbara grenarna av LO.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t stridbara grenarna av LO.

Att vara sjöbefäl är en både mycket kvalificerad och ansvarsfull arbetsuppgift. Det är inte bara fartyget som ska framföras på tryggt och säkert sätt. Befälhavaren är dessutom som högste chef ombord ansvarig för ett stort antal passagerare, för att besättningen utför sina arbetsuppgifter och att allt fungerar ombord.

SBF fyller även en viktig roll i att företräda branschen, både i Sverige och internationellt.  Vidare bedriver även SBF ett väldigt viktigt arbete med säkerheten till sjöss.  

SBF är med andra ord en av mycket få fackföreningar som även lyckats ikläda sig en roll som företrädare för hela branschen. Det i sig är inte särskilt konstigt eftersom medlemmarna i SBF är högt utbildade, kompetenta och eftertraktade på arbetsmarknaden. Det i kombination med att föreningen haft en ansvarstagande och seriös inställning har bidragit till att man är en viktig aktör inom såväl den svenska som internationella sjöfarten. I förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för inomskärstrafiken (som berör cirka 170 av SBF:s 1800 medlemmar) ser vi dock inte det ansvarstagandet som vi tidigare förknippat med SBF.

”Starka skäl för individuell lönesättning”

SBF fortsätter att i förhandlingarna hävda att det bästa sättet för lönesättning är ett ålderdomligt tarifflönesystem som bara tar hänsyn till antal år till sjöss och bortser från den individuella kompetensen. Lönesystem med tariffer finns i stort sätt bara kvar på LO-området när det gäller mindre ansvarsfulla och mindre komplicerade arbetsuppgifter.

Sjöbefälsföreningen vet också att det finns mycket starka skäl för individuell lönesättning på området. Som ansvarig för verksamheten ombord är sjöbefälen också avgörande för rederiets resultat och framgång – det är de som ska se till att företagets mål för verksamheten blir verklighet. 

Det finns också bland våra rederiföretag exempel på att det på samma dagstur i istrafik kan skilja 2 000 kronor i oljeförbrukning mellan två olika befäl. Det handlar om att genom kompetens och erfarenhet, läsa och nyttja vindar och strömmar, så att fartyget körs på det mest energisnåla sättet. Därmed är det individuella lönesystemet också det klimatsmarta lönesystemet. Men kollektivavtalets miljöpåverkan väljer Sjöbefälsföreningen helt att bortse från.

I avtalsrörelsen 2012 kom Almega Tjänsteföretagen och SBF överens om en första arbetsgrupp som tittade närmare på olika modeller för individuell lönesättning. I 2013 års avtalsrörelse kom parterna överens om att gå vidare med en arbetsgrupp som skulle ta fram kriterier för individuell lönesättning och förbereda ett införande av ett nytt system.

”Vanrykte hotar”

Under 2013 arbetade parterna konstruktivt med att utforma ett system för individuell lönesättning. Från arbetsgivarhåll ville vi prioritera ansvaret för verksamheten ombord och det ekonomiska utfallet. Sjöbefälen vill prioritera erfarenhet och yrkeskunskaper. Självklart blev det en kompromiss. För att tillgodose Sjöbefälen har vi också varit beredda till ett succesivt införande av individuell lönesättning, där halva löneutrymmet fördelas individuellt först 2015.

Men när vi i december ifjol satte oss med SBF för att föra frågan i hamn så girade vår motpart 180 grader. Därefter har Sjöbefälen bara låtsats förhandla och istället försökt få tiden att gå.

2012 gick nybildade Sjöbefälsförenigen in i Ledarna, som är den fackliga organisation som organiserar en stor del av cheferna i Sverige. Ledarna har också i alla lägen stått upp för moderna och utvecklade avtal som tillgodoser att kompetenta medarbetare får en bra löneutveckling. Därför var det också en förhoppning att Sjöbefälen skulle få god vägledning när de blivit en del i en stor och trygg chefsorganisation som Ledarna.

Så var det tyvärr inte. I onsdags sade Sjöbefälsföreningen upp sitt kollektivavtal med Almega Tjänsteföretagen. Nu hotas Skärgårdstrafiken återigen av konflikt – vanrykte hotar däremot Sjöbefälsföreningen.

 

Stefan Koskinen
Förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]