Efter it-skandalen på Transportstyrelsen valde den tidigare infrastrukturministern, Anna Johansson (S), att lämna. Hon ersattes av Tomas Eneroth (S).
– Vi kommer bjuda in Tomas Eneroth för samtal under hösten för att ge vår syn på vad sjöfartsbranschen behöver, säger Rikard Engström, vd på Svensk Sjöfart, till Sjöfartstidningen.
Inbjudan till den nya infrastrukturministern kommer från initiativet Blå Tillväxt. Det är under Blå Tillväxt som sjöfartsmarknadens parter, Svensk Sjöfart, Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen, visar upp en enad front inför politiker.
– Vi vill visa att vi är överens om de stora frågorna. Vi har goda förhoppningar om att få till en god relation till den nya ministern.
Positiva förändringar
Enligt Rikard Engström hade de en god relation med Anna Johansson också och att hon lyckades genomföra positiva förändringar för sjöfarten under sin tid som minister.
– Inte minst var hon infrastrukturminister i samband med att tonnageskatten infördes, säger Rikard Engström.
Röjde sekretessbelagda uppgifter
Anna Johansson fick lämna posten som infrastrukturminister i samband med den så kallade ”it-skandalen” på Transportstyrelsen som avslöjades av Dagens Nyheter i början av juli.
Det visade sig att Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren tvingades lämna sitt uppdrag sedan hon erkänt och fått ett strafföreläggande på 70 dagsböter för grov oaktsamhet. Hon hade då godkänt att myndighetens it-hantering outsourcades till it-företaget IBM, utan att personalen på företaget genomgick en säkerhetskontroll. Detta trots att Transportstyrelsen hanterar stora mängder sekretessbelagd information.
Agerade inte
Dessutom visade det sig att ministrar hade informerats i olika omgångar långt innan DN avslöjade historien och utan att agera på informationen. Det hela ledde till att allianspartierna riktade misstroendeförklaringar mot flera ministrar. I slutänden lämnade Anna Johansson och inrikesminister Anders Ygeman (S) regeringen.