[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]rna.”} /–>
– Smittspridningen av coronaviruset och åtgärder för att begränsa den har slagit oerhört hårt mot sjöfolket, inte bara i Sverige utan i hela världen. Här ligger fartyg och färjor upplagda, varsel och uppsägningar duggar tätt. Det är hög tid att ansvariga politiker gör något, annars har Sverige knappt någon sjöfart kvar, säger Kenny Reinhold ordförande i Seko sjöfolk, i ett pressmeddelande.
3237 undertecknare
3237 personer har skrivit under uppropet som pågått i knappt två veckor. Sedan dess har regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna lagt ett förslag om att tillfälligt bredda sjöfartsstödet, så att de fartyg som ligger upplagda på grund av pandemin får fortsatt sjöfartsstöd, vilket är en av de åtgärder som uppropet uppmärksammar för att rädda sjöfarten.
Den andra åtgärden som lyfts fram i uppropet är att reducera de offentliga avgifterna inom sjöfarten, som uppropets initiativtagare menar hämmar näringslivets konkurrenskraft. Särskilt lyfts den farledsavgift som Sjöfartsverket tar ut fram.
”Riskerar få allvarliga konsekvenser”
– Vi hoppas nu att ansvariga politiker agerar snabbt för att få stopp på varsel och uppsägningar. Det handlar inte bara om att rädda den svenskflaggade handelsflottan utan även arbetstillfällen inom industrin och varuförsörjningen till Sverige. Om inte regeringen gör vad den kan så riskerar det att på lång sikt få allvarliga konsekvenser för svensk ekonomi och industri, som står sämre rustad för tiden efter den akuta krisen, säger Mikael Huss, vd Sjöbefälsföreningen, i pressmeddelandet.
[/flowy_subscriber_only]