Flera av börsrederierna i New York är nu kraftigt pressade. Ett av dessa är GenMar vars aktiekurs sjönk rejält efter att bolaget meddelat att man kan komma att begära konkursskydd enligt chapter 11, om man inte lyckas lösa sina finansiella problem på annat sätt. 2008 fusionerades GenMar med Arlington Tankers som hade satts på New York-börsen av Stenasfären. Affären innebar att Concordia Maritime och Stena tillsammans fick cirka 5 procent av aktierna i GenMar. Året efter avvecklade man sitt aktieinnehav eftersom man bedömde att marknaden skulle bli tuff för tankrederier som huvudsakligen opererade på den öppna marknaden.GenMar är inte ensamma. Harry Theochari på advokatbyrån Norton Rose säger till Reuters att man räknar med att se 4-5 chapter 11-ansökningar från börsnoterade tank- och bulkrederier de kommande 12 månaderna.Singaporebaserade BW Maritime med en flotta på 15 större tankfartyg är ett av de rederier som tröttnat på de låga fraktraterna. Man har nu beslutat att tillfälligt ta två VLCC ur marknaden samt lägga ett tredje i malpåse för en längre tid.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]