Kategori: Miljö

Upphuggningen i topp – fullt på skrotvarven

Överkapaciteten i världshandelsflottan har lett till att allt fler äldre fartyg huggs upp.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]äldre fartyg huggs upp.

2011 skrotades hela 40,4 miljoner ton dödvikt, och under första halvåret i år har ytterligare 28,3 miljoner ton dödvikt sålts för skrotning, enligt data från Clarksons. De senaste veckorna har dock aktiviteten i marknaden stannat av beroende på bland annat kapacitetsbrist på en del varv och låga stålpriser.

Den dåliga marknaden är en förklaring men även att det råder rekordpris på stålskrot. Under de senaste veckorna har ett antal fartyg kommit till upphuggningsfirmorna i Danmark. 

Vid Fornæs ApS i Grenå ligger det svenska tankfartyget Margita som har seglat i 41 år. Fornæs har också köpt single deckernMonsunen, en veteran från 1965. Man försöker dock att sälja vidare henne utomlands. Detsamma gäller för den norskägda Tevla från 1968, byggd i Trondheim.

Vidare har den tidigare tyskägda Rosethorn också kommit till Grenå från Cuxhaven, hon bogserades till Danmark av bogserbåten Baltsund. Rosethorn har legat upplagd i några månader i Cuxhaven med skador på motorn. Ägaren valde mellan att reparera fartyget eller sälja henne i befintligt skick.

Nørresundby Rederi A/S har sålt pallastaren Livarden till Smedegaarden i Esbjerg. Det höga priset på stålskrot återspeglas i försäljningspriset på DKK 3,5 miljoner, vilket är ungefär samma pris som då fartyget köptes 1993.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]