Hittills i år har åtta arbetare dött vid olyckor på stränderna i Bangladesh där varje år hundratals fartygs huggs upp för återvinning. Det uppger den icke statliga organisationen NGO Shipbreaking platform som dessutom uppger att det under 2010 dog 12 arbetare och 2011 minst 15. – EU-parlamentet måste se till att effektiva regler förhindrar export av giftiga europeiska fartyg exporteras till utvecklingsländer. Dessa regler ska innehålla metoder att hålla den som smutsar ned, i det här fallet fartygets ägare, ansvarig för att fartyget återvinns på ett bra sätt, säger Ingvild Jenssen på NGO Shipbreaking Platform i ett försök att påverka debatten inom EU som under hösten ska besluta om ett förslag från i våras som av organisationen betraktas som svagt och fullt av kryphål, helt utan politisk vilja att lösa problemen och helt anpassad efter shipping lobbyns önskningar.NGO Shipbreaking Platform uppger att hittills i år har minst 26 europeiska fartyg sålts till upphuggarna i Bangladesh och förra året gick 35 europeiska fartyg samma väg.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�g.[/flowy_subscriber_only]