Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Ekonomi | Folk/företag | Politik

Skiffergasen förskjuter balansen

När världen förändras och globala ekonomiska maktbalanser förskjuts gäller det för sjöfartsbranschen att anpassa sig och fatta rätt beslut. Det var en av lärdomarna som deltagarna på årets SAI Executive Meeting fick sig livs.  

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]eeting fick sig livs.  

Till tonerna av Pointers Sisters hitlåt Upside Down bänkade sig 100-talet deltagare på onsdagen i Svenska Mässan i Göteborg för under två dagar lyssna på ett tiotal föreläsningar. Arrangören av SAI Executive Meeting – Sjöfartens Analysinstitut – var sannolikt väldigt nöjda med det välkomnande låtvalet, eftersom temat för årets konferens var just Upside Down. 

Nya villkor 

Flera av föreläsarna uppehöll sig sedan vid olika typer av globala förskjutningar och förändringar och hur just de anpassat sig till nya villkor och förhållanden som ställt saker på ända för deras del av sjöfartsbranschen. 

En konkret faktor som många föreläsare framhöll var det faktum att USA är på god väg att uppnå energioberoende. Marcus Oscarsson, USA-expert och politisk kommentator i bland annat TV4, berättade om kommande viktiga politiska händelser i USA under det kommande året och betonade – efter att ha nämnt saker som Obamacare, skuldfrågan och olika utrikespolitiska frågor – att det framförallt finns ett viktigt buzzword, nämligen energioberoende. 

– Nyligen uppnådde man den högsta inhemska oljeproduktionen på två årtionden och USA importerar nu mindre än vad man själva producerar. Det gör att experter tror att USA kommer att bli världens främsta oljeproducent 2017 och bli nettooljeexportör 2030, sade Marcus Oscarsson och fortsatte:

– Det innebär i sin tur att USA:s roll som supermakt i världen förstärks och att den inhemska ekonomin och industrin kommer att bli vinnare. Samtidigt kommer globala sjunkande oljepriser att försvaga länder som Nigeria, Venezuela och Ryssland. Dessutom kan USA komma att minska sin politiska inblandning i Mellanöstern i takt med att man minskar sin oljeimport från Mellanöstern. I motsvarande takt tror jag dock att Kina och övriga Asien kommer att öka sin import därifrån, sade Marcus Oscarsson.

Fortsatt stor oljemarknad 

Även John Olaisen, oljeanalytiker vid norska finansbolaget ABG Sundal Collier, framhöll att mycket kommer att hända på olje- och gasmarknaden framöver, och särskilt då i USA. Enligt honom har den globala oljemarknaden aldrig varit så stor som nu, vilket bekräftas av att 5 procent av världens BNP spenderas på olja, vilket är högre än på 1990-talet. 

– En viktig trend framöver är att världen kommer att vara fortsatt beroende av Opec-länderna och länderna i före detta Sovjetunionen, även om skiffergasen kommer att förändra den bilden något, sade John Olaisen, som visserligen tror att den revolution som skiffergastekniken innebär kommer att sprida sig utanför USA, men att detta inte gäller Europa.

– Mer realistiskt är att det blir i Sydamerika, Sydafrika och Kina som man kommer att börja utvinna skiffergas, men det lär nog ske i långsammare takt än i USA, sade John Olaisen, som också uppmärksammade deltagarna på att gaspriserna skiljer sig mycket mellan olika regioner, vilket beror på det är att dyrt att frakta gas. 

– Det påverkar i sin tur den inhemska industrin, vilket det gör att USA har en stor fördel just nu med sin industri eftersom elen är så billig där nu. Man har till och med börjat starta textilfabriker i USA, vilket kommer att påverka sjöfarten, sade John Olaisen, analytiker vid ABG Sundal Collier. 

”The only way is up” 

Analytikern Adam Kent vid brittiska konsultföretaget Maritime Strategies International uppehöll sig sedan mycket kring hur trenderna ser ut för en rad olika sjöfartssegment. Enligt honom har man nu nått botten för cyklerna inom en rad olika sektorer, något som också hänger samman men att man under 2013 sett en tydlig ökning av globala BNP:n. 

– När det gäller intjänade pengar man nu nått botten och börjat hämta kraft igen. Så ”the only way is up”, sade Adam Kent och beskrev sedan hur prognoserna ser ut i detalj inför 2014 för olika sektorer.

– Sammanfattningsvis ser det bra ut när det gäller segmenten små kemtankers, små containers, små roro/ropax samt små och cape size bulkers. Det ser mindre bra ut för stora containers, medelstora och stora LPG-fartyg samt stora LNG-fartyg, sade Adam Kent som också fick frågan från en deltagare hur han ser på införandet av svavelreglerna:

 – Det beror på vem du är. Det kan ju till exempel vara bra för varven och för klassningssällskapen, och det kan också vara bra för branschen om vissa fartyg skrotas. 

”En skock får”

Efter att analytikern Adam Kent redogjort för de kommande trenderna och ingående beskrivit hur de baserar sina analyser och ställer upp modeller och viktar olika parametrar mot varandra gick ordet till Johan Markström, vd och en av fyra grundare av Wisby Tankers. Enligt Johan Markström är det många som undrar hur de kunnat växa sig så stora som de är, trots att det egenligen inte borde ha gått. 

– Visst kan man läsa analyser och statistik men det känns ibland som att vi drunknar i marknadsanalyser, och dessutom är det ju så att alla läser samma marknadsanalyser. När vi startade som redare sa en senior redare till mig: ”Folk i sjöfartsbranschen är som en skock får. Alla går åt samma håll.” 

– Därför brukar vi ofta göra och tycka tvärtemot alla andra. Så de flesta marknadsanalyser vi får brukar vi faktiskt kasta i papperskorgen, sade Johan Markström, om än med glimten i ögat. 

Efter att också upplyst åhörarna om att en apa faktiskt hade lyckats förutspå utvecklingen på Stockholmsbörsen bättre än vad Stockholmsbörsen själva hade gjort, blev dock Johan Markström allvarlig och framhöll en konkret orsak till att Wisby Tankers haft sådana framgångar: 

– Vi har alla funktioner som företaget behöver ”in-house”. Vi behöver därför egentligen inte ta in några externa samarbetspartners. Vill vi samarbeta så gör vi det, men annars så klarar vi allt själva. Sen är det förstås alltid svårt att växa med foten både på gasen och bromsen, sade Johan Markström. 

Nya satsningar

Första dagen på årets SAI Executive Meeting avslutades med föredrag från Erik Hånell, vd för Stena Bulk, och Hans Nilsson, vd för Stena International Freight. Erik Hånell berättade om Stena Bulks samarbete med Hyuandia Glovis och om Stena Polaris seglats via Nordostpassagen i höstas. 

– Det finns många osäkerhetsmoment när det gäller Nordostpassagen, bland annat när man måste vänta på assistans från isbrytare. Det får sedan vägas mot att man kan reducera antalet dagar till sjösss och få en minskad förbrukning, sade Erik Hånell, som fick frågan från publiken om det blir fler seglatser över Nordostpassagen. 

– Ja, om det lönar sig, svarade Erik Hånell. 

Hans Nilsson, vd för Stena International Freight, berättade sedan om deras satsningar i Asien, Svarta Havet och andra tillväxtmarknader och förklarade varför de väljer att expandera i just dessa regioner.

– Vi har en begränsad möjlighet att växa i Europa och ser en stark tillväxtpotential på dessa marknader. Det finns dock mycket utmaningar och det gäller att anpassa sig till de olika regionerna, att till exempel ha fartyg i Kina som är anpassade efter asiatiska förhållanden och att vara medveten om språkproblemen, sade Hans Nilsson och avslöjade var de troligen kommer att satsa härnäst: 

– Vi ser Gula Havet som en mycket intressant marknad. Där finns det stora möjligheter till tillväxt. 

Måste tänka nytt

Torsdagen fortsatte sedan med föredrag från ytterligare analytiker och branschföreträdare. Bland annat berättade Knut Hansen, vd för Stora Enso Logistics, hur de tvingats anpassa sig till förändrade villkor för deras bransch. 

– För vår del jobbar vi efter ett specifikt buzzword, nämligen ”rethink”. Med en kraftig minskande marknad för tryckt papper globalt sett måste vi tänka nytt för att överleva, eftersom 45 procent av vår verksamhet handlar just om tryckt papper. Och där ser vi till exempel att det finns ett ökat behov av tryckt papper i Kina, vilket får stor betydelse för oss. Om några år kommer vi förmodligen ha fler anställda i Kina än i Sverige. Så saker och ting ställs på ända även för oss, sade Knut Hansen, och fortsatte: 

– Vi har investerat mycket i Sydamerika och till exempel byggt en pappersmassafabrik i Uruguay. Så vi odlar eucallyptusträd i Uruguay och fraktar sedan pappersmassa från vår uruguayanska fabrik upp till Finland där vi producerar pappersprodukter för export. Det är nämligen billigare att göra så än att odla och avverka skog i Finland. Så efter att haft vår verksamhet i Sverige och Finland i århundranden måste vi nu tänka nytt och anpassa oss, sade Knut Hansen.  

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]