Kategori: Ekonomi | Hamn/Logistik | Tank

Smart kapten sparar bränsle

Produkttankern Nord Integrity hade gott om tid på sig att nå sin destination. Då tog kaptenen det ovanliga beslutet att stoppa maskinen och driva med strömmarna och vinden. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]trömmarna och vinden. 

Det hela hände när Nord Integrity befann sig på ballastresa från Sao Sebastiao i Brasilien till Skikda i Algeriet. Efter att ha bunkrat i Las Palmas på Kanarieöarna bestämde sig då kapten Rohit Minocha, efter att ha konsulterat de danska ägarna Norient Product Pool, för att stoppa huvudmaskinen och förlita sig helt och hållet på naturens krafter. 

Under de följande 3-4 dagarna drev den 180 meter långa produkttankern med hjälp av vindar och strömmar hela 280 nautiska mil (518 km) mot sin destination. Resultat: en bränslebesparing på 27 ton, vilket i sin tur innebär en kostnadsbesparing på USD 17.064.  

Får mycket beröm 

Enligt Maritime Denmark får nu kaptenens initiativ massor med beröm i de danska ägarna interna nyhetsbrev. 

– Det här är en kapten som kunnat tänka utanför ramarna. Det är verkligen inte alla som kommer på tanken att använda naturens egna krafter på det här sättet, säger Jens Malund Jensen, chef för operationsavdelningen på Norient Product Pool, och fortsätter: 

– Förutom att vi själva sparade massor med bränsle så är detta något som också är bra för miljön. Dessutom såg kaptenen till att man genomförde resan på ett säkert sätt, nådde fram till destinationen i tid, slapp behöva ligga för ankar i lasthamnen och att man bidrog till en bättre säkerhet i lasthamnen eftersom säkerheten ökar ju färre fartyg det finns i hamnen. Så alla tjänade på kaptenens beslut, säger Jens Malund Jensen. 

Kräver rätt förutsättningar

Jens Malund Jensen poängterar att många faktorer måste samspela för att en sådan här resa ska bli möjlig. Dels måste fartyget ha gott om tid på sig, dels måste vindar och strömmar ha rätt riktning, dels måste det finnas tillräckligt med plats i området för att fartyget ska kunna driva på ett säkert sätt. 

För säkerhets skull lägger Jens Malund Jensen till att ett fartyg som bär på en last aldrig skulle fatta beslutet att stänga av sina motorer på det här sättet. För ett lastat fartyg gäller alltjämt den heliga principen att en last måste nå fram sin destination så fort som möjligt. 

MR-produkttankern Nord Integrity är byggd 2010 och är på 48.026 dwt (47.400 enligt Norient Product Pool).

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]