Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Container | Ekonomi

Unifeeder tar över Tschudi-linjer

Unifeeder förstärker sitt linjenät inom feedertrafiken med de linjer som Tschudi Logistics opererar på Nordsjön och Östersjön.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rdsjön och Östersjön.

Unifeeder A/S förvärvar linjetrafiken inom Tschudi Logistiscs och infogar den i sitt linjenät i norra Europa. Innan affären kan slutföras ska den godkännas av konkurrensmyndigheter.

”Ledande operatör”

I ett brev till sina kunder skriver man att affären inte innebär några större förändringar i de dagliga operationerna. Samtidigt uppger man att sammanslagningen skapar en ledande operatör inom shortsea i norra Europa och tillsammans erbjuder de båda bolagen ”det mest omfattande nätverket och oöverträffad täckning av hamnar”.

Nordsjön och Östersjön

Tschudi Lines North Sea opererar containertrafik med veckoservice mellan hamnar i Oslofjorden, Immingham och Rotterdam. Tschudi Lines Baltic Sea har två containerlinjer till Östersjön: Helsingfors-Muuga-Klaipeda-Szczecin-Drammen-Immingham-Rotterdam samt Bremerhaven-Hamburg-Muuga-Klaipeda-Bremerhaven-Hamburg. För närvarande opereras fyra containerfartyg av Tschudi i närtrafiken: Elisabeth, Freya, Uranus och Pachuca.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Ingvar Bergman

    Klokt av Unifeeder att konsolidera sin ställning. Unifeeder och Teamlines var fram på 2000-talet
    tämligen ensamma att erbjuda containerfeedering f.r. oceanlinjerna till deras ’uthamnar’ i Nord- och Östersjön och det rådde ett slags borgfred att man skulle dela på Sverige i en väst- och en östdel, där Unifeeder skulle täcka västra halvan inkl Danmark./ Norge
    De senaste 4-5 åren har dock fått Unifeeder att tänka om – Maersk började direktanlöpa Göteborg (och även Århus) och en betydande del av lasten ’rök’. Nu har G6 startat direklinje från Göteborg och innan dess har HapagLloyd egen feeder bl a från Halmstad. Flera oceanlinjer som OOCL, CMA/CGM och MSC kör idag sin egen feedering och marknaden krymper vad gäller linjer som till 100% bygger sin trafik till/från Nord- & Östersjön på ’ein Mädchen fuer alles’ dvs det för alla tillgängliga feederalternativet, typ Unifeeder I tillägg till detta, offererar Unifeeder en egen shortsea-trafik mellan hamnarna och utrustningen (containers) leasar man i stor utsträckning av sina kunder linjerederierna. Med Tschudi på vagnen, kan denna del av verksamheten säkerligen utbyggas och bl a ersätta tappade volymer till oceanlinjernas egna
    feeders. Den sortens trafik är ju vad myndigheterna vill ha – containers på sjön i stället för på lastbil inom Europa. Är Unifeeder vakna här, går det kanske att hämta lite EUR i bidrag för denna miljövänliga verksamhet !

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]