Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Undersökning bekräftar färjerederiers miljöengagemang

De flesta färjerederier som trafikerar med stora ”kryssningsfärjor” på Östersjön ser till att toalettavfall inte släpps ut orenat i Östersjön. Det visar en enkät från WWF.

I sin undersökning ”Skit inte i Östersjön” frågade WWF ett 50-tal rederier med färje eller kryssningstrafik på Östersjön om de kan bekräfta att inget av deras passagerarfartyg släpper ut orenat avloppsvatten i Östersjön samt att avloppsvattnet antingen effektivt renas ombord eller i sin helhet lämnas vid särskilda mottagningsanordningar i hamn. 

Ja för ”kryssningsfärjor”

De allra flesta färjerederier som opererar med stora bil- och passagerarfärjor eller passagerarfartyg på Östersjön svarade ja. De stora färje- eller passagerarrederier som garanterar att avfallet tas om hand på ett tillfredsställande sätt är Stena Line, Tallink Silja, Viking Line, Wasaline, Danske Færger, Scandlines, Ekerö Linjen och Birka Cruises. Därtill har även några rederier med mindre fartyg – i Sverige Trafikverket Färjerederiet – svarat ja.

Bland de färjerederier som inte kan garantera detta finns främst sådana som opererar en mer fraktinriktad trafik med ropax-fartyg och har relativt liten passagerarkapacitet.

Ett enda kryssningsrederi

Däremot konstaterar WWF att bara en av 33 internationella kryssningsoperatörer med aktiviteter på Östersjön garanterar att de tar hand om sitt avloppsvatten på ett tillfredsställande sätt. Operatören i fråga är Hapag-Lloyd Cruises. Enligt WWF har få av kryssningsföretagen själva svarat, men meddelar via branschorganisationen, Cruise Lines International (CLIA), att de inte är villiga att göra något sådant åtagande.

Förbud på kommande

WWF uppger vidare att IMO redan år 2011 beslöt att förbjuda utsläpp av avloppsvatten från passagerarfartyg i Östersjön från och med 2016. Ett villkor är att länderna har tillräcklig kapacitet att ta emot avfall. Sverige och sju andra Östersjöländer har meddelat IMO att mottagningsanläggningar nu finns tillgängliga.

WWF kan vidare informera att motståndet har varit starkt från kryssningsindustrin: Beslutet i IMO har skjutits upp flera gånger och ett förbud kan tidigast börja gälla 2019, skriver man i ett pressmeddelande.

Kommentarer

  • Anonym

    Om hamnarna i stället köpte svartvattnet så fanns det en anledning att lossa det i hamn i stället för att pumpa ut det till sjöss! Tänk bättre! Miljöanslag till hamnar som köper svartvatten!

  • Anonym

    The impact of completely removing nutrient load from ship-borne discharges, results in 71 tons of P and 285 tons of N removal per annum 0.21% total P and 0.028% N being discharged into the sea area. From this it is evident that the proposed /HELCOM/ regulation targets passenger ships although they are one of the least influential contributors to the eutrophication issue.

  • Anonym

    It is clear that most of the receiving ports and their municipal treatment facilities appear to discharge effluent at a higher pollution load than the cruise ships fitted with AWTs, indeed many may well be discharging higher concentrations than the approved marine sanitation devices

  • Peter Zoné, Örbyhus

    Lyssnade på transportministern Anna Johansson på tv igår kväll, då tv programmet ”Agenda” tog upp problemet. Svensk miljöpolitik i ett nötskal!. Småbåtsägare och småbåtshamnarna ska jagas, varenda droppe avloppsvatten ska lossas från varenda fritidsbåt, men de stora kryssningsfartygen med tusentals människor ombord får fortsätta att släppa ut allt sitt skitvatten i havet, utan konsekvenser.
    Allt pga den tröga IMO organisationen! .

  • Steph

    Ok! Thanks for for the information about cruising vessels advanced systems to handle waste liquids, but what about ports in the Baltic do they live up to that?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.