default

Kategori: RoRo

UECC-trion är komplett med Auto Aspire

United European Car Carriers, UECC, har tagit leverans av biltransportfartyget Auto Aspire, det sista av de tre LNG/dual-fuel batterihybridfartygen som har byggts för rederiet.
Det var under torsdagen den 20 oktober som det kinesiska varvet Jiangnan Shipyard levererade fartyget Auto Aspire till UECC som inom kort kommer att ansluta till de båda systerfartygen Auto Advance och Auto Achieve som redan trafikerar i norra Europa.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]>

Det var under torsdagen den 20 oktober som det kinesiska varvet Jiangnan Shipyard levererade fartyget Auto Aspire till UECC som inom kort kommer att ansluta till de båda systerfartygen Auto Advance och Auto Achieve som redan trafikerar i norra Europa.

– Denna betydande leverans markerar förverkligandet av vår ambition som skapades för ett decennium sedan om en ny typ av avancerade fartyg med låga koldioxidutsläpp för den europeiska short sea-marknaden som kan uppfylla kraven på energieffektivitet i ett miljövänligt sjöfartssystem, säger UECC:s vd Glenn Edvardsen i ett pressmeddelande.

Med leverans av det senaste fartyget har UECC enligt pressmeddelandet fem miljövänliga PCTC:ar i sin nuvarande flotta på nio ägda fartyg plus sju i charter. 80 procent av rederiets fartygskapacitet uppfyller därmed IMO:s krav på en 40-procentig minskning av koldioxidavtrycken till år 2030.

– Regelmässiga förändringar förändrar marknadslandskapet till förmån för aktörer med grönt fokus. Dessa nybyggen representerar aktuella och betydande investeringar som erbjuder våra kunder en hållbar fraktlösning med både miljö- och kostnadsfördelar, säger Glenn Edvardsen i pressmeddelandet.

Designen har tagits fram tillsammans med DNV och varvets designbyrå Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute. LNG-driften i kombination med batterihybridtekniken och den optimerade skrovformen kommer enligt UECC att reducera utsläppen av CO2 med cirka 25 procent, SOx och partiklar med 90 procent och NOx med 85 procent jämfört med användning av enbart MGO. Nybyggena uppfyller också IMO Tier III-begränsningarna av NOx-utsläpp för Nordsjön och Östersjön.

Batterierna laddas under gång med axelgeneratorn så att de är fulladdade när fartyget kommer till hamn. Fartygets bogpropeller kan drivas enbart med el från batterierna och de kan också förse fartyget med elkraft under hamnuppehållen.

Auto Aspire, med en längd på 169 meter, har kapacitet för 3.600 fordon på tio däck och kommer tillsammans med sina systerfartyg att sätta hållbarhet på kartan inom rorosegmentet i Nordeuropa, enligt Edvardsen.

– Vi är oerhört stolta över att se alla tre nybyggen nu på vattnet. Med stöd av våra ägare NYK och Wallenius Lines förverkligar UECC drömmen om miljövänlig sjöfart, säger han.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]