Fotograf: Wallenius Marine

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | RoRo

UECC bygger världens första LNG-bilbåtar

UECC bygger världens två första bilfraktfartyg med LNG-maskineri. Leveranserna är beräknade till andra halvan av 2016.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ll andra halvan av 2016.

United European Car Carriers (UECC), ägs av japanska Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) och svenska Wallenius Lines. Fartygen ska byggas vid det kinesiska varvet NACKS i Nantong. Maskineriet ska gå att köra på LNG så väl som på tjockolja (HFO) och marin gasolja (MGO). Längden blir 181 meter och bredden 30 meter vilket ger utrymme för 3.800 bilar på tio däck.

Fartygen byggs till isklass 1A för att kunna opereras i Östersjön året om. Med en bunkring ska de klara en rundresa på 14 dagar och köra både huvudmaskin och hjälpkärror enbart på LNG.

Läs en längre artikel om fartygen i nästa nummer av Sjöfartstidningen, ute den 21 mars.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]