Rendition of the latest battery hybrid LNG PCTC ordered by UECC

Fotograf: UECC

Kategori: Miljö | Skeppsbyggnad

UECC beställer batterihybrid-PCTC

UECC beställer ett tredje batterihybridfartyg med LNG-drift och projektet leds av Wallenius Marine.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]eds av Wallenius Marine.

Biltransportrederiet United European Car Carriers, UECC, som ägs av Wallenius Lines och NYK, beställer ett tredje biltransportfartyg (PCTC) från China Ship Building Trading Co. Ltd och Jiangnan Shipyard Group Co. Ltd. Nybygget använder LNG som bränsle men utrustas dessutom med batterier. Leverans är planerad till 2022.

Ordern på de två första enheterna inkluderade två optioner. Beställningen offentliggjordes i mars 2019 och det första fartyget i serien ska levereras 2021.

Wallenius Marine leder projektet

I likhet med de två första fartygen i serien är det Wallenius Marine som håller i projektledning och designgodkännande. 

– Vi är stolta att än en gång få förtroendet att leverera ett fartyg till UECC med högsta tillgängliga miljöstandard, säger Urban Lishajko, Head of Ship Design, Newbuilding & Innovation på Wallenius Marine.

Viktigt steg

– Denna order är ett viktigt steg i vårt engagemang för en renare sjöfart. Våra erfarenheter av LNG-drivna fartyg är goda och vi vill fortsätta framåt med expansionen av vår hållbara flotta, säger Glenn Edvardsen, vd för UECC i ett pressmeddelande.

Fartygen blir 169 meter långa, 28 meter breda och kan lasta 3.600 bilar på tio däck. Två av däcken är hängdäck, vilket innebär att de även kan lasta annat gods som ”high & heavy” och roro-laster på mafi-vagnar.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]