Ulf Stenberg, vd för Uddevalla Hamn, jobbar hårt för att Uddevalla ska bli utskeppningshamn för järnmalmen från Bergslagen.

Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Hamn/Logistik | Torrlast

Uddevalla vägrar ge upp malm-kampen

Striden om vilken hamn som ska få skeppa ut de kommande järnmalmsleveranserna från Bergslagen tycks vara långtifrån avgjord. Trots att gruvbolaget nyligen skrev en avsiktsförklaring med Oxelösunds Hamn AB som framtida utskeppningshamn vägrar Uddevalla Hamn ge upp kampen. 

Ända sedan gruvbolaget Nordic Iron Ore hösten 2011 fick klartecken från den statliga myndigheten Bergsstaten om att återuppta järnmalmsproduktionen i Håksbergsfältet i Ludvika kommun har striden pågått om vilken hamn som ska få skeppa ut malmen från Sverige. I princip har det handlat om fyra alternativ – Oxelösund, Gävle, Uddevalla och Lysekil – där respektive hamn har framhållit sina specifika fördelar ifråga om geografiskt läge och befintlig utskeppningskapacitet. 

Järnvägens skick avgörande

En viktig parameter i sammanhanget har varit det kommande svaveldirektivet och dess följder när det gäller ökade bränslekostnader, och en annan lika avgörande faktor har varit vilket skick det egentligen är på de befintliga järnvägsspåren från Bergslagen till respektive hamn. 

I mitten av januari tecknade visserligen gruvbolaget en avsiktsförklaring med Oxelösunds Hamn AB, men det hindrar inte de övriga hamnarna från att fortsätta kampen om de fem miljoner ton järnmalm per år som gruvbolaget väntas leverera. Orsaken till att de vägrar ge upp är att det just nu pågår en högst avgörande utredning hos Trafikverket om de samhällsekonomiska konsekvenserna av de olika alternativen. 

Konkret handlar det om hur mycket det skulle kosta att rusta upp järnvägen österut mot Oxelösund eller Gävle i förhållande till järnvägen väster om Vänern ned mot Uddevalla.  

– Vi har absolut inte gett upp, säger Ulf Stenberg, vd för Uddevalla Hamn. Vi har för närvarande ett verksamhetstillstånd på 1.5 miljoner ton gods per år, och ansöker nu om förnyat tillstånd hos Länsstyrelsen på ytterligare fem miljoner ton, det vill säga lika mycket som gruvbolaget väntas leverera. Om Trafikverkets utredning förordar vårt alternativ och en upprustning av järnvägen väster om Vänern vill vi vara redo.   

Stora investeringar 

Men smakar det så kostar det. För att Uddevalla Hamn ska kunna bli utskeppningshamn för kommande järnmalmsleveranser krävs omkring SEK 700 miljoner. 

– Visst handlar det om mycket stora investeringar, men även om ingenting är bestämt så har vi ju regionen och kommunen med oss på det här. Om vi skulle bli gruvbolagets förstaval skulle det innebära ett enormt lyft för Uddevalla och för hela regionen.    

En viktig faktor i sammanhanget är att Uddevalla Hamn marknadsför sig som kommande järnmalmshamn ihop med Lysekils Hamn. Enligt Ulf Stenberg är detta en stor fördel i diskussionerna med gruvbolaget, som enligt honom definitivt inte har stängt dörren för Uddevalla i kombination med Lysekil. 

– Lysekil har den enda platsen i Sverige som har kapacitet för att bli en riktig djuphamn i stil med Narvik. Säg att gruvbolaget vill skeppa ut tolv miljoner ton om några år, då måste man ha en djuphamn för att klara transporterna. Och då har de andra hamnarna inga tillväxtmöjligheter. Därför har vi en tät diskussion med Lysekils kommun och deras hamnbolag, eftersom det hela självklart förutsätter en utbyggnad av järnvägen dit ut plus att man då bygger själva djuphamnen. 

Trafikverkets utredning väntas bli klar i april, och även om Ulf Stenberg sger att han har fått vissa positiva förhandsbesked om utredningen så tar han ingenting för givet.

– Jag ser fram emot utredningen med spänning. Om Trafikverket förordar Oxelösund och vägen österut så är det förstås kört för oss, men innan dess är det verkligen ingen idé att ge upp. 

Kommentarer

  • Anonym

    Heja Uffe

  • Anonym

    Heja Johnny Rotten!

  • Anders Eriksson

    I Oxelösund finns det redan färdig infrastruktur, banan ner från Grängesberg håller sedan gammalt att köra malmtåg på, hamnen har ett större djup än i Uddevalla.

    Oxelösund är mer eller mindre ”plug and play”!

  • Larsson

    Ett stort problem är att det längs hela denna järnvägssträcka bor människor i samhällen där järnvägen en gång var ett färdmedel. Nu skall det, om det blir av, transporteras malm genom dessa samhällen som tidigare inte upplevt maken till sådana transporter. Det blir att spika igen dörren och dra.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.