Dockstavarvet har fått en order på sex snabbgående lotsbåtar av tyska regeringen genom Fachstelle Maschinenwesen Nord i Rendsburg. Den första båten i serien levereras den 21 december 2010 och återstoden före 31 december 2011.
– Det ovanliga med de nya lotsbåtarna är förmågan att rätta upp sig själva om de under extremt väder skulle kantra. Detta kallas på fackspråk ”self-rightening”, konstaterar varvets kvalitetschef, Håkan Domeij. Det är första gången vi bygger båtar med denna förmåga. Alla våra tekniska lösningar baseras på mycket lång erfarenhet av att bygga denna typ av mycket specialiserade båtar.
Huvudmåtten är 16,8 x 5,2 meter och egenvikten 29 ton. Två motorer på 500 hk/ 367 kW ger en hastighet vid full belastning på över 20 knop. Båtarna byggs i aluminium. De ska användas vid lotsuppdrag vid inloppen till Travemünde och Kiel.
Vid beställningen har man, enligt varvet, fokuserat på säkerhet, manöveregenskaper vid bordning av fartyg, bra arbetsmiljö god bränsleekonomi samt lång livslängd med låga underhållskostnader. De ersätter sex båtar som byggdes i Norge omkring 1980.
– Vi är stolta över att vi klarat av att uppfylla de omfattande tekniska kraven, konstaterar varvets vd, Karl-Anders Sundin. Dessutom sker leveransen före det avtalade datumet 31 december 2010. En brasklapp har vi dock och det är att issituationen kan ställa till med förseningar.
Dockstavarvet har en gedigen historia som lotsbåtbyggare sedan mer än 100 år. Under de senaste decennierna har varvet levererat cirka 50 aluminiumbåtar för lots-verksamhet till Sverige, Danmark, Norge, Turkiet och Storbritannien. Varvet har också bland annat levererat 147 stridsbåtar till den svenska marinen och ett hundratal utomlands. En del av dessa är licenstillverkade, bland annat i Mexico och Malaysia.
Uno Gradin