Fotograf: Gasum

Kategori: Miljö

Två nya LNG-terminaler till Finska viken

Finland och Estland har enats om en färdplan för att förbättra infrastrukturen för naturgasförsörjning, i vilken ingår två LNG-terminaler.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]år två LNG-terminaler.

Det blir inte en utan två LNG-terminaler i Finska viken, för vilka man hoppas på betydande EU-finansiering. Finland och Estland har slutligen nått samförstånd i LNG-terminalfrågan och kommit överens om en gemensam färdplan för att utveckla ländernas gasinfrastruktur.

Stor och liten

Enligt planen byggs en stor LNG-importterminal i Finland. En gasledning, Balticconnector, dras under Finska viken för att sammankoppla Finlands och Estlands gasmarknader. Dessutom planeras en mindre LNG-terminal i Estland för gasdistribution och försörjningsberedskap. Vidare vill länderna utveckla gasinfrastukturen inom Baltikum för att göra Lettlands underjordiska gasförråd tillgängliga även för de övriga baltiska staterna och Finland.

Finland och Estland ska gå vidare med LNG-projekten så snabbt som det är tekniskt och ekonomiskt möjligt.

Sjöfarten viktig kund

Johanna Lamminen, vd för energikoncernen Gasum Oy, där även dotterbolaget Skangass ingår, har tidigare påpekat att det är viktigt att södra Finland får en LNG-terminal som förbättrar det regionala utbudet av LNG såväl inom sjöfart som industrin.

EU-finansiering avgörande

– Jag är mycket nöjd över att vi nått samförstånd i frågan. När projektet genomförs blir Finland en del av det europeiska gasnätverket, och vi kan förbättra energisäkerheten i fråga om gas, säger Finlands statsminister Alexander Stubb.

Finland och Estland försöker få en betydande EU-finansiering för projekten.

– Det lönar sig inte att anlägga rörledningen om man inte också bygger en lokal terminal. Projekten utgör sålunda en stor investeringshelhet, där alla delar behövs. Helheten måste också vara ekonomiskt genomförbar, eftersom det ändå är gasförbrukarna som i slutändan står för kostnaderna för investeringen, säger Finlands näringsminister Jan Vapaavuori.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]