Norwegian Bliss och Norwegian Encore utanför Barsebäcks hamn.

Kategori: Passagerarsjöfart

Två kryssare förvånade boende i Barsebäck

Boende i skånska Barsebäckshamn fick en annorlunda syn när de klev upp under onsdagsmorgonen. Kryssningsfartygen Norwegian Bliss och Norwegian Encore låg på redden.
Vid fyratiden under onsdagsmorgonen ankrade de båda fartygen Norwegian Encore och Norwegian Bliss från amerikanska rederiet Norwegian Cruise Line på redden i skånska Lundåkrabukten, ett par kilometer utanför Barsebäckshamn ett stenkast från det gamla kärnkraftverket. Det efter att ha korsat Atlanten från Norfolk i USA. Men fartygen är inte på ett sedvaligt kryssningsanlöp med passagerare. De har ankrat för att bunkra bränsle efter resan och inför vidare uppläggning i Köpenhamn.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] gamla kärnkraftverket. Det efter att ha korsat Atlanten från Norfolk i USA. Men fartygen är inte på ett sedvaligt kryssningsanlöp med passagerare. De har ankrat för att bunkra bränsle efter resan och inför vidare uppläggning i Köpenhamn.

– De har köpt bunker från ett svenskt företag så det är helt enkelt anledningen till varför de valt att ligga där innan de under kvällen kör vidare till Köpenhamn för uppläggning, säger Hans Braas, cruise agency manager på Blue Water Copenhagen, agent för de båda fartygen.

De båda fartygen gör normalt kryssningar i Alaska, Karibien och utmed de amerikanska kusterna, men på grund av coronapandemin är allt inställt. Fartygen har inte varit i Europa sedan de byggdes på Meyer Werft i tyska Papenburg under 2018 och 2019.

Att rederiet valt att korsa Atlanten för att lägga upp dem har flera förklaringar enligt Hans Braas. 

– Osäkerheten i USA just nu gör att det är bättre att ha fartygen i Europa. De slipper orkansäsongen som börjar i september samtidigt som situationen med covid är bättre i Europa än i USA. Det är bättre kontroll på läget här än i USA, säger han.

Därför har Norwegian Cruise Line Holdings, som äger de tre rederierna Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises och Regent Seven Seas Cruises, skickat åtta av sina fartyg under senaste veckan till hamnar i Europa för uppläggning. Dessutom är det enklare ett lösa problemet med besättningsbyten i Europa.

– På de här två fartygen som kommit hit finns 200 besättningsmedlemmar per fartyg. De kommer nu att kunna bytas av, vilket inte varit möjligt i USA eftersom inga nya får lov att komma ombord, säger Hans Braas.

I normala fall är de runt 1.700 i besättningen på fartygen som kan ta 4.000 passagerare.

Dessutom finns fler stora varv i Europa som kan docka fartygen när det väl är dags för att starta igång kryssningstrafiken igen.

– Ingen vet hur länge de kommer att vara upplagda. Förmodligen kommer en massa olika certifikat på fartygen att behöva förnyas samtidigt som de antagligen vill gå på varv innan en trafikstart. Det är också en anledning, säger Hans Braas.

Även om resan över Atlanten kostar en slant i kombination med högre kostnad för hamnavgifter, så hoppas rederierna kunna minska sina kostnader genom att samtidigt kunna minska besättningarna till så få personer som möjligt.

– På de här fartygen kommer det att vara en besättning på 120 personer, det är det minsta möjliga, säger han.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]