Stena E-Flexer.

Fotograf: Mild Design/Stena Line

Kategori: Färjetrafik

Två E-Flexers till Östersjön

Genom att introducera två stora E-Flexer-färjor på Östersjön kan Stena Line utöka kapaciteten på två av sina färjelinjer på Östersjön.
Under 2022 introducerar Stena Line två ropax-fartyg av typen E-Flexer på linjen Stockholm Norvik–Ventspils. Samtidigt flyttas de nyrenoverade och ombyggda färjorna Stena Scandica och Stena Baltica till linjen Karlskrona–Gdynia. Detta innebär en ytterligare lastkapacitetsökning på 25 procent i trafiken på Ventspils och minst 30 procent på Gdynia.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]nyrenoverade och ombyggda färjorna Stena Scandica och Stena Baltica till linjen Karlskrona–Gdynia. Detta innebär en ytterligare lastkapacitetsökning på 25 procent i trafiken på Ventspils och minst 30 procent på Gdynia.

Stena Baltica är för närvarande på varv i Turkiet för ombyggnation och leverans väntas ske i december. Stena Line räknar med att hon ska vara i trafik några veckor senare på linjen Stockholm Norvik–Ventspils.

De första av de två nya E-Flexer-fartygen beräknas inleda trafik på linjen Stockholm Norvik–Ventspils sommaren 2022 och det andra cirka sex månader senare. De är av den förlängda, 240 meter långa typen med en kapacitet för 1.200 passagerare och 3.600 filmeter frakt. Genomkörande lastning och lossning av bildäcken sker i två plan samtidigt.

– Vi fortsätter att växa tillsammans med våra kunder och stärka vår position på Östersjön. Efterfrågan av transporter till havs ökar i kölvattnet av pandemin. De nya färjorna vi nu sjösätter är flaggskeppen i vår pågående modernisering av fartygsflottan och utvecklingen mot mer hållbara transporter för både gods och passagerare, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, i ett pressmeddelande.

Stena Line uppger att de nya E-flexer-färjorna blir upp till 30 procent mer bränsleeffektiva än traditionella färjor tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. För att ytterligare minska bränsleförbrukningen och utsläpp av växthusgaser kopplas fartygen till landström vid hamnuppehåll. Fartygen är framtidssäkrade och förberedda för att kunna konverteras till alternativa bränslen, så som flytande naturgas, metanol och batteridrift.

– Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt och den moderna designen och interiören är ljus och luftig med flera stora panoramafönster. De nya färjorna kommer att erbjuda våra passagerare en helt ny reseupplevelse på linjen Nynäshamn-Ventspils, den kortaste vägen mellan Skandinavien och Baltikum, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.

Stena Line uppger vidare i ett pressmeddelande att verksamheten under de senaste tio åren har växt med 60 procent på linjen Karlskrona–Gdynia. Stena Scandica beräknas börja trafikera linjen under sommaren 2022 och Stena Baltica sex månader senare.

– Vi fortsätter att växa tillsammans med våra kunder och partners i både Karlskrona och Gdynia. Efterfrågan av transporter till havs ökar både för gods och passagerare i kölvattnet av pandemin. De nya färjorna vi nu sjösätter är en viktig del av vår pågående modernisering av fartygsflottan och utvecklingen mot mer hållbara transporter till havs, förklarar Niclas Mårtensson.

I dag trafikeras linjen Karlskorna–Gdynia av de tre färjorna Stena Vision, Stena Spirit och Stena Nordica. Carl Mårtensson, presschef på Stena Line, säger till Sjöfartstidningen att det är en av Stena Lines viktigaste färjelinjer.

– Det kommer att vara tre till fyra fartyg, vilket innebär att ett eller två är utbytta i januari 2023 då allt är på plats. Det är minst troligt att Stena Nordica är kvar, hon kan behövas på andra ställen, säger han.

I Gdynia flyttar Stena Line till en ny modern terminal med längre kajer och större uppställningsytor i början av nästa år. I Karlskrona förbereder sig hamnbolaget KBP i Karlskrona AB, samägt av Stena Line och Karlskrona Kommun, för de nya fartygen genom att investera i nya ramper och genom utökade markområden för uppställning och omlastning.

– Det är viktigt att våra ytor på Verkö speglar de större fartygen och den ökade lastkapaciteten, men också de nya större ytorna i hamnen i Gdynia, säger Monica Strandhag, vd för KBP i Karlskrona AB.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]