Tungt år för tyska varv

Den tyska redareföreningen (Verband für Schiffbau und Meerestechnik e.V.) meddelar att de tyska varven endast skrev kontrakt om 46 nybyggen under 2008 till ett värde av EUR 2,9 miljarder – detta är det minsta orderintaget sedan 2001. Under 2007 skrevs 79 nybyggnadskontrakt, skriver Lloyd’s List. Under 2008 annullerades 29 fartyg medan finansiering för ytterligare 29 fartygsbyggen ligger i riskzonen, då bankgarantier på EUR 900 miljoner hänger i luften. De annullerade fartygen var främst containerfartyg och det är varven som bygger containerfartyg som har det tuffast ekonomiskt. De tyska containervarven tittar nu på, liksom många andra varv runtom i världen, att ställa om produktionen och även bygga produkttankers, ankarhanterare och supplyfartyg för offshoreindustrin. Sedan krisens inledning har flera varv varit insolventa, Lindenau Werft kunde säkra driften av varvet efter ett lån. Lindenau har en orderbok som sträcker sig över 2009 och är värd EUR 225 miljoner.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]