Nils Dacke byggdes 1995 på Finnyards Oy.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Folk/företag | Ekonomi

TT-Line säger upp 70 ombordanställda

Svenska TT-Line AB säger upp runt 70 ombordanställda sedan rederiet förlorat ett bemanningsavtal för färjan Nils Dacke.

– Jag kan bekräfta att vi har verkställt varslet från i september om att säga upp runt 70 ombordanställda i den svenska verksamheten. Vi tvingas till detta sedan moderbolaget i Tyskland har sagt upp bemanningsavtalet för Nils Dacke, säger Eva Jönsson, pressansvarig på TT-Line AB, till Sjöfartstidningen.

Utöver svenskflaggade Nils Dacke, som man nu har alltså tappat, har TT-Line AB bemanningsavtal för svenskflaggade Peter Pan och Huckleberry Finn. Enligt Eva Jönsson drabbas samtliga fartyg av uppsägningarna.

Skälet till att TT-Line AB tappar bemanningsavtalet för Nils Dacke är bristande lönsamhet på linjen Trelleborg-Travemünde och att moderbolaget helt enkelt vill få ner kostnaderna.

– Trafiken, både på frakt- och passagerarsidan, har gått ner under en längre tid. Vi talar om en period på 5-6 år.

Enligt Eva Jönsson hotas inte de två övriga färjorna av att få sina bemanningsavtal uppsagda. 

Kan gå till Arbetsdomstolen

TT-Line AB har cirka 310 ombordanställda så det är en betydande del av personalstyrkan till sjöss som nu får se sig om efter nya arbeten. Av de som nu är uppsagda återfinns sjöbefäl, matroser och intendenturpersonal. Av dessa är 23 personer anslutna till Sjöbefälsföreningen och 35 till Seko Sjöfolk, resterande går inte på kollektivavtal.

Seko Sjöfolk riktar skarp kritik mot uppsägningarna och på sättet det har genomförts.

– Vi menar att TT-Line inte har skäl för uppsägning enligt LAS. De kan inte precisera vad som händer med fartyget, det kan röra sig om en övergång av verksamhet. De kan inte säga upp människor för ”säkerhets skull”. Bara för att man ändrar trafikmönster eller flagg men fortsätter att trafikera mellan EU-hamnar är inte det skäl nog för uppsägning av personal, säger Jonas Forslind, informationsansvarig vid Seko Sjöfolk, och fortsätter:

– Vi har ogiltigförklarat uppsägningarna eftersom dessa skedde efter att de centrala förhandlingarna avslutades. Vi är kritiska mot hur företaget har hanterat det här. Vi har fått lite information och har först fått veta vad som händer när vi står inför ett faktum.

Seko kan komma att driva fallet till Arbetsdomstolen.

– Det är en fråga för förbundet centralt, vi är bara en avdelning. Men det är en normal gång om man inte kommer överens, säger Jonas Forslind.

Till Polen?

Det är oklart vad som nu händer med Nils Dacke, och vart hon kommer att flaggas och trafikera. Enligt Seko Sjöfolk har man fått information om att fartyget kan komma att trafikera mellan Sverige och Polen.

– Allt vi vet är att Nils Dacke inte kommer att trafikera mellan Trelleborg och Travemünde efter årsskiftet. Det finns tydligen planer på trafik mellan Trelleborg och Świnoujście men det kan lika gärna bli så att hon chartras ut.

– Ryktena går ju men i dagsläget kan jag inte bekräfta någonting. Vi har inte fått någon mer information, svarar Eva Jönsson, TT-Line AB.

Nils Dacke, 6.538 dwt, byggdes 1995 vid Finnsyards Oy.

Kommentarer

  • Sjöfarare sedan 1973

    Ytterligare sjöjobb som den moderata regeringen sett till att försvinna. Hoppas att dessa damer och herrar även dom kommer att få ställa sig i kö utanför arbetsförmedlingen nästa höst.

  • T. Nilss0n

    det är ingen risk att moderaterna får för dom har sitt på torra land ! hoppas att dom andra partierna vaknar så dom får röster från sjöfolket?

  • läsare

    Moderaterna. De vet väl inget om sjötransporter!

  • C-G von A

    Jaha, då är det fastslagit att TT-Line AB, är ett bemanningsföretag, vilket de inte var för c:a 10-15 år sedan, då de skulle ha svenskt stöd som rederi. I stort sett alla vet att TT, skall börja segla på Polen med Nils Dacke, utom de som sitter i ledningen i Sverige, märkligt, och oseriöst, mot de ombordanställda. Det är nog för lätt att göra sig av med anställda i Sverige kontra Tyskland, där det kostat dem åtskilliga Euro. Mycket märkligt ”rederi”.
    En annan sak, när tänker ”stridshingsten”Reinfeldt med anhang reagera, mot det som sker inom sjöfarten, och även andra näringar, då detta som sker urholkar all företagsamhet.

  • JB

    Snart är det dags att vi sjöfolk ställer oss på barrikaderna och verkligen gör våran stämma hörd, och så att våra politiker kanske börjar att fatta något.

  • Anonym

    Den dagen Sverige får ett SIS som Norges NIS med en bred politisk enighet kanske vi kan se fler arbeten både i land och till sjöss. Men dagens och gårdagens politiker bryr sej inte och lyssnar mer på facken. Tyvärr kommer detta innebära att det vi kallar svensk flagg försvinner.
    Men trots detta finns det entusiaster som älskar sin näring och ser chanser fast med annan flagg.
    Tyvärr ingen bra framtid då vi kanske ser att de lägger ner befäls skolorna i Sverige. Har vi ingen kompetens så blir det till att anställa tex filippinska lotsar i Sverige. Hamnkaptenen kommer kanske från Indien osv osv. Transportstyrelsen kommer sitta utlokaliserad till Manilla.

  • Anonym

    Först sjötransporterna och nu är landsvägstransporterna en del som bemannas med utändska arbetstagare , kanske dags att ersätta regeringen på samma sätt.

  • Anonym

    Det är sorligt det som händer men det är väl i alla fall inte våra politikers fel att våra transportföretag använder sig av lågavlönad arbetskraft. Det är väl i många fall de företag som köper transporttjänster som är en av bovarna i detta drama. Så länge företag jagar lågpristransporter utan några som helst krav på etik och moral så kommer detta att fortsätta. Det tråkiga i det här är ju att efter många år av positiv utveckling för svenska arbetstagare så slår det nu tillbaka med ruskig kraft. De stackare som idag kör våra fartyg och lastbilar är ju i princip livegna och framförallt de som arbetar som chaufförer lever under fruktansvärda förhållanden. De stackare som arbetar i handelsflottorna World wide har väl i och för sig ganska hyggligt.

    Men att detta sker har inget att göra med vilka politiker som styr vårt land, oavsett partifärg, här är det ju den berömda ”marknaden” som styr och sist men inte mins alla vi som handlar våra varor i lågprisaffärer, Clas Ohlson, Kappahl, Jula med flera. Så länge vi väljer att handla varor som produceras i lågprisländer så påverkar vi och ser till att denna utveckling fortsätter.

    Tack för ordet och jag lider verkligen med allt svensk sjöfolk som får lämna handelsflottan på grund av det som sker.

  • annonym

    Det är skönt att vara politiker när alla obekväma beslut kan skyllas på EU eller på marknaden.
    Och när man dessutom får medhåll av naiva väljare.
    Du förstår att sjöfartspolitiken leds av ett enda mantra ” konkurrens på lika villkor ” det är detta som ställer till alla olikheter och att man lyckats söndra allt vad solidaritet heter i klustret(klistret)
    Om man är intresserad av lika villkor då kunde man ju driva frågan inom EU till att börja med .
    Detta för att ta tillvara intresset för åtminstånde EU medborgarna,omman nu skiter i svenskarna.
    Lika villkor som Indien ,filipinerna mm kan väl ändå inte fixa i dagsläget. sjöfartsutredning?
    Jag tror att man för människor bakom ljuset,det liknar alla andra misslyckade utredningar
    man följer i samhället .okunskap om vad som är viktigt för samhället i stort,nån form av tunnelseende tycks råda.

  • Ekka

    Jag blev motorman 2004 och seglade några år men såg vart vinden blåste och drog till Australien för landjobb. Bästa beslut jag tagit banne mig.

    Jag kan inte minnas då jag läste en positiv sjöfarts bulletin i nyhetsspalterna hemifrån. Känns tråkigt att en sådan lång och stolt Svensk sjömans tradition är på bommen. En vacker dag kommer all kunskap och tradition som gått överbord saknas då både staten och kapitalisterna med deras delårsrapporter inser att det är för sent. Inget kvar att rädda.

  • Anonym

    Moderater eller inte. Gropen som grävs för svensk sjöfart grävdes långt innan dess med Socialdemokrater vid styret och på det en del av vår fackliga organisationer som länge stred för något som är verklighetsfrämmande i dagens sjöfart med kostnadsneddragningar, helsvenska besättningar. Fin tanke med med det driver man inte sjöfart. En mer pragmatisk inställning hade nog allt räddat flera svenska jobb. Skit i partifärgen och gör hellre det som är det bästa för den enskilde arbetstagaren. Nu tappar vi det mesta istället, taktiskt?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.